21. februar 2018

Hård fysisk aktivitet øger koncentrationen af det appetithæmmende hormon GDF15

appetit

Ny forskning viser, at koncentrationen af det appetitsænkende hormon GDF15 stiger markant i blodet ved 1 times intensiv fysisk træning og forbliver forhøjet i mindst 2 timer efter træningen. Det kan medvirke til at forklare, hvorfor man ikke har lyst til at spise et stykke tid efter hård fysisk træning. Studiet er foretaget af forskere fra Institut for Idræt og Ernæring og Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research ved Københavns Universitet.

Foto: www.localfitness.com.au

En klassisk spinningtime i et fitnesscenter. Modelfoto: www.localfitness.com.au

Når man har været til en spinningtime, løbet intervaller eller været på en hård cykeltur kan man ofte opleve, at man – i modsætning til hvad man måske kunne forvente – har mindre appetit umiddelbart efter aktiviteten og op til et par timer efterfølgende.

Nu viser ny forskning, at koncentrationen af det appetitsænkende hormon Growth and Differentiation Factor 15 (GDF15) stiger markant i blodet ved 1 times træning på motionscykel og forbliver forhøjet i mindst 2 timer efter træningen, hvilket kan være med til at give den nedsatte appetit.

GDF15 hæmmer appetitten

Det er velkendt, at GDF15 hæmmer appetitten. Tidligere forskning har vist, at behandler man mus med GDF15, så indtager de 40% mindre føde, end de ellers ville spise. Det sker, fordi GDF15 påvirker receptorer i hjernen, som har betydning for appetitreguleringen. Det nye er, at fysisk aktivitet øger koncentrationen af GDF15 i blodet, hvilket sandsynligvis kan medvirke til, at appetitten hæmmes i en periode.

”Dette studie er første gang, man i så kontrolleret et forsøg måler niveauet af GDF15, mens man er fysisk aktiv og i den efterfølgende restitutionsperiode. Og det kan meget vel være, at vi her har fundet en del af forklaringen på, at man forbigående mister appetitten, når man er fysisk aktiv,” fortæller professor Erik Richter, Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, der er en af forskerne bag studiet.

Erik Richter fortsætter: ”På sigt kan man godt forestille sig, at GDF15 får en rolle i at bekæmpe overvægt. Det kan ske, hvis man eksempelvis kan udvikle et slankemiddel, der kopierer effekten af GDF15. Men der er man dog ikke endnu.”

Om studiet

I studiet lod man 7 sunde, raske mænd med en gennemsnitsalder på 27 køre på en belastning svarende til 67% af deres maksimale iltoptagelse (kondital) på en ergometercykel (motionscykel) i en time. Blodprøverne blev taget før under og efter arbejdet. Resultaterne fra studiet er publiceret i artiklen Exercise increases circulating GDF15 in humans i det anerkendte videnskabelige tidsskrift ’Molecular Metabolism’.

Studiet er støttet af en forskningsbevilling fra Novo Nordisk A/S.