22. februar 2017

Liraglutid mindsker risikoen for diabetes blandt svært overvægtige

diabetesforskning

Ny forskning viser, at lægemidlet liraglutid 3.0 mg, reducerer risikoen for at udvikle diabetes med ca. 80 % hos personer med prædiabetes og svær overvægt. Lægemidlet er udviklet af Novo Nordisk A/S, blandt andet på baggrund af at professor, dr. med Arne Astrup og professor Jens Juul Holst, begge Københavns Universitet, tilbage i 1996 bidrog til den kliniske udvikling af lægemidlet ved at dokumentere effekten af GLP-1 på appetit og energiindtag.

Researcg

2254 voksne fra 27 lande verden over har igennem tre år deltaget i et forskningsprojekt, der havde til formål at undersøge om liraglutid kan forsinke udviklingen af type 2-diabetes hos personer med overvægt eller svær fedme.

Forsøgspersonerne tabte sig, fik lavere blodtryk og nedsat risiko for diabetes

Resultaterne fra projektet viser at en daglig injektion af liraglutid 3.0 mg, i kombination med en kaloriereduceret kost og en øget fysisk aktivitet forsinkede fremkomsten af diabetes væsentligt og dermed reducerede risikoen for, at forsøgspersonerne udviklede diabetes med ca. 80 %. Det viste også, at forsøgspersonerne behandlet med liraglutid 3.0 mg opnåede et væsentligt og vedvarende vægttab, at de fik et lavere blodtryk, og at de forbedrede evnen til at regulere blodsukkeret. Resultaterne er netop udgivet i det meget anerkendte videnskabelige tidskrift The Lancet.

Signaler om mæthed til hjernen

Lægemiddelet liraglutid er udviklet af Novo Nordisk A/S. Som en del af processen bidrog forskning af professor, dr. med Arne Astrup fra Institut for Idræt og Ernæring og professor Jens Juul Holst fra Biomedicinsk Institut i 1996 til den kliniske udvikling ved at dokumentere effekten af GLP-1 på mæthed, både hos normalvægtige og overvægtige personer.

”GLP-1 er et hormon, der forekommer naturligt i vores krop og som fungerer ved, at det sender signaler om mæthed til vores hjerne, så vi stopper med at spise. GLP-1 frigøres til blodet, når der kommer protein og fedt ned i tyndtarmen. liraglutid svarer for 97 procents vedkommende til naturligt forekommende GLP-1, og det fremmer vægttab ved at aktivere de områder af hjernen, der styrer appetit og energiindtag. Resultatet er, at man føler sig hurtigere mæt og derved reducerer den mængde af mad, som man spiser,” fortæller professor, dr. med Arne Astrup fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Vigtigt samarbejde om at bremse diabetes

I USA har 86 mio. mennesker prædiabetes – svarende til en ud af tre, iflg. Centers for Disease Control and Prevention. Men også i Danmark vokser antallet af personer med diabetes. Diabetesforeningen opgør, at mere end 320.000 danskere har diabetes og omkring 750.000 har forstadie til diabetes. Antallet er fordoblet på 10 år. Da diabetes kan medføre en lang række følgesygdomme vil en forebyggende indsats have stor effekt.

”Fremkomsten af diabetes i verden er på linie med en epidemi. Og mennesker der er overvægtige og har prædiabetes er i stor risiko for at udvikle diabetes og at blive ramt af de følgesygdomme, der følger med. Derfor handler det om at sætte ind, før det det udvikler sig til diabetes. Hvis vi er i stand til dette, så vil det have stor effekt både for det enkelte menneskes trivsel og for samfundet som helhed”, siger en af forskerne bag studiet professor MSO, dr. med Anders Sjödin fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

”Derfor er det afgørende, når universiteterne og industrien som her kan samarbejde om at omsætte de videnskabelige landvindinger til nye behandlingsformer, der kommer til at gøre en forskel for det enkelte menneske. Disse resultater giver os muligheden for at udvikle en ny tilgang til behandlingen af overvægt eller fedme hos mennesker med prædiabetes. Og derved kan vi mindske risikoen for, at de udvikler type 2-diabetes," slutter professor MSO, dr. med Anders Sjödin.

Projektet viste også, at forsøgspersonerne generelt tolererede liraglutide 3.0 mg, og der blev ikke registreret nye uhensigtsmæssige effekter set ift. den forrige bedømmelse efter 56 ugers behandling tidligere publiceret i The New England Journal of Medicine. Her var de mest almindelige bivirkninger kvalme og opkast og enkelte sjældne bivirkninger var galdesten og betændelse i bugspytkirtlen.

Om forskningsprojektet SCALE

De 2254 voksne forsøgsdeltagere var alle overvægtige og havde prædiabetes. Deltagerne blev fordelt efter et tilfældighedsprincip til enten at modtage liraglutid (1505 personer) eller placebo (749 personer). Liraglutid blev givet som injektion i en daglig dosis på 3.0 mg. Samtidig blev alle deltagere sat på en kaloriereduceret kost og blev opfordret til at motionere (150 min. per uge). Forskningsprojektet varede 3 år, og 1128 forsøgspersoner (50%) gennemførte studiet.

Forskningsprojektet er udført af Novo Nordisk A/S i samarbejde med Københavns Universitet og en lang række forskningsinstitutioner, herunder professor Carel le Roux fra Diabetes Complications Research Centre, University College Dublin, Irland.

Potentielle interessekonflikter

Professor dr. med. Arne Astrup er medlem af Novo Nordisks globale ekspertpanel og Global Obesity Scientific Advisory Board. Han har ingen aktier i Novo Nordisk og ingen økonomiske interesser i liraglutid.

Professor MSO, dr. med Anders Sjödin har deltaget én gang i Novo Nordisks National advisory panel, og har ingen øvrig tilknytning til eller økonomiske interesser i hverken Novo Nordisk eller liraglutid.