6. december 2017

Forskeren der blev fascineret af fisk

SCIENCE Formidlingspris 2017

Camilla Trab Damsgaard, lektor i børneernæring på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, modtager SCIENCE Formidlingspris 2017. Hun får prisen som initiativtager og forskningsleder for projekt FiSK - et samarbejdsprojekt mellem Københavns Universitet og fire danske akvarier.

Camilla Trab Damsgaard
Camilla Trab Damsgaard, prisvinder af SCIENCE Formidlingspris 2017

Danskerne spiser for lidt fisk. Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 gram fisk om ugen, men vi spiser i gennemsnit kun halvdelen af den anbefalede mængde. Især børnene får for lidt fisk. Samtidig ved næsten alle, at fisk er sundt.

Denne modsætning og dette uudnyttede potentiale fascinerede lektor i børneernæring Camilla Trab Damsgaard så meget, at hun indgik et samarbejde med fire danske akvarier og Nordea-fonden om at etablere projekt FiSK, der skulle give børn og deres forældre nye, sjove oplevelser med fisk og sundhed og samtidig undersøge, om børn bliver sundere og mere opmærksomme og koncentrerede af at spise fede fisk som laks og makrel. De fire danske akvarier i projektet er Den Blå Planet i København, Kattegatcentret i Grenå, Nordsøen Oceanarium i Hirtshals og Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg.

John Renner Hansen, dekan på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet (SCIENCE), siger om årets prismodtager: ”Camilla Trab Damsgaard har i samarbejde med sit team og de fire danske akvarier formået at nå ud til mange forskellige befolkningsgrupper og har dermed bidraget til at åbne universitetet til samfundet på bedste vis. Ikke mindst i en digital tidsalder, så både børn og voksne får seriøs viden om fisk, tilberedning af fisk og det sunde ved fisk, men på en spændende og anderledes måde”.

Elektronisk køkken

Projekt FisK er et utraditionelt landsdækkende forsknings- og formidlingsprojekt, der er støttet med 18 mill. kr. fra Nordea-fonden. Ikke nok med, at børn og voksne kan opleve fiskene på tæt hold i de fire akvarier, så kan de besøgende også kokkerere og tilberede lækre fiskeretter på et touchscreen-baseret komfur i et interaktivt, elektronisk køkken. Samtidig kan børn og forældre lege og ’game’ sig til viden om, hvordan de sunde omega-3 fedtsyrer fra fisk påvirker vores krop og hjerne, og hvordan man på bæredygtig vis høster føde i havet.

Projekt fisk
Børn og unge blev grebet af det elektroniske køkken

I projektets forskningsdel, som Camilla leder, har 200 børn gennem tre måneder skulle spise enten 300 gram fed fisk eller kylling hver uge. Formålet er at undersøge effekterne af fed fisk på børns sundhed, kognitive funktioner såsom koncentrationsevne og hukommelse samt robusthed overfor stress.

Som en del af projektet er der også udviklet et såkaldt citizen science-modul, hvor publikum på de fire akvarier kan bidrage til forskningen ved at indtaste deres fiskevaner, og hvorfor de elsker eller hader fisk.

Med SCIENCE Formidlingspris 2017 følger der 25.000 kr. og vandrepokalen ”Den gyldne megafon”. Prisen uddeles mandag den 11. december ved en reception fra kl. 14.00 – 16.00 på Institut for Idræt og Ernæring på Rolighedsvej 26 på Frederiksberg.