24. september 2015

Børn med lavt D-vitaminniveau har lidt højere blodtryk og lidt mere kolesterol i blodet

vitaminer

Jo mindre D-vitamin 8-11 årige børn har i blodet, jo højere er deres blodtryk og jo mere kolesterol har de i blodet. Det viser forskere fra bl.a. Københavns Universitet i en ny undersøgelse baseret på OPUS Skolemadsprojekt, hvor over 800 danske børn har deltaget. Resultaterne er netop udgivet i det videnskabelige tidsskrift British Journal of Nutrition.

To piger med en fisk

782 børn i alderen 8-11 år, som deltog i OPUS Skolemadsprojekt i 2011-2012, er med i den nye undersøgelse, som er lavet ud fra et øjebliksbillede af børnene om efteråret, da de begyndte i projektet. Børnene registrerede, hvad de spiste, fik taget blodprøve, blev målt og vejet, fik undersøgt deres kropssammensætning i en helkropsscanner og målt deres fysiske aktivitet i syv dage.

"Vi kigger på børnenes niveau af D-vitamin i sammenhæng med, at man indenfor de seneste år også er begyndt at undersøge D-vitamins mulige betydning for blandt andet immunsystemet og hjertekar-sundheden. I vores undersøgelse så vi, at jo lavere børnene D-vitaminniveau var, jo højere var blodtrykket, og jo mere kolesterol og triglycerid-fedt fandt vi, selvom der er tale om små forskelle. Vi kan dog endnu ikke sige, hvad det betyder for børnenes sundhed på lang sigt", siger lektor i børneernæring på Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, Camilla Trab Damsgaard, som er en af forfatterne til artiklen.

Det er tidligere vist, at overvægtige mennesker har tendens til at have mindre D-vitamin i blodet. Nu viser den nye undersøgelse, at sammenhængene mellem børnenes D-vitamin-niveau og deres indhold af kolesterol og fedt i blodet ikke kan forklares ud fra børnenes BMI eller fysiske aktivitetsniveau:

”Det har overrasket os, at vi ikke kan forklare disse sammenhænge ud fra børnenes BMI. Undersøgelsen er baseret på et stort antal raske børn, som er blevet målt meget grundigt. Vi har derfor taget højde for en lang række faktorer i undersøgelsen. Men vi kan ikke sige, om et lavt D-vitaminniveau er direkte årsag til børnenes lidt højere værdier af blodtryk, kolesterol og fedt. Det bliver vi forhåbentlig klogere på snart", siger Camilla Trab Damsgaard.

Forskningsgruppen har netop afsluttet et interventionsforsøg med D-vitamin, ODIN Junior, hvor 130 danske børn har fået tabletter med eller uden D-vitamin hele vinteren. Forskerne er nu i gang med at analysere resultaterne, som blandt andet vil give indsigt i, om D-vitamintilskud direkte påvirker blodtryk og kolesterol hos 4-8 årige danske børn.

Ph.d. Rikke A. Petersen er førsteforfatter til den videnskabelige artikel, som er blevet til i et samarbejde mellem forskere fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet og forskere fra Fødevareinstituttet på DTU og Aalborg Universitetshospital.

Læs mere om OPUS Skolemadsprojekt

Fakta om OPUS

• I OPUS Skolemadsprojekt undersøgte forskerne betydningen af Ny Nordisk Hverdagsmad for mere end 800 børns sundhed og indlæring – 3. og 4. klasserne fra ni skoler på Sjælland og Lolland-Falster deltog i projektet i 2011-2012.
  • OPUS Skolemadsprojekt blev koordineret af Institut for Idræt og Ernæring og professor i børneernæring, dr. med. Kim Fleischer Michaelsen var ansvarlig for projektet.
  • OPUS Skolemadsprojekt var et samarbejde mellem forskere fra SCIENCE - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, samt Fødevareinstituttet under Danmarks Tekniske Universitet.
  • OPUS Skolemadsprojekt var en del af forskningscenter OPUS, med hjemsted på SCIENCE – Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet under Københavns Universitet. OPUS løb over 5 ½ år, fra 2009 – 2014.
  • Den overordnede leder af forskningscenter OPUS var professor, dr. med Arne Astrup.
  • OPUS er en forkortelse for Optimal trivsel, udvikling og sundhed for danske børn gennem en sund Ny Nordisk Hverdagsmad.
  • OPUS blev støttet med 100 mio. kr. af Nordea-fonden.