Ph.d. forsvar: Holdspil og sundhedsfremme i folkeskolen
Pernille Guldager Knudsen
Ph.d. afhandling
Denne ph.d.-afhandling søger at give et bud på, hvordan folkeskoleelevers deltagelse i holdspil baseret på fairplay kan benyttes som et sundhedsfremmende tiltag i skolen. Det teoretiske afsæt sker ud fra Ottawa Charters definition af sundhedsfremme, hvor sundhed anskues som en ressource, og et stadium af fysisk, mentalt og socialt velvære. Denne ressourceorienterede tilgang til sundhedsfremme er dels teoretiseret ved Aaron Antonovskys salutogenetiske teori om oplevelsen af sammenhæng, hvor en stærk oplevelse af sammenhæng fremmer bevægelsen imod sundhedsfremme, og afhandlingen er dels teoretiseret ved erhvervelsen af empowerment, hvor opnåelsen af empowerment igennem fairplay kan anses for at være både et middel til- og målet med sundhedsfremme.
Download Indhold; Indledning; Resumé; English summary.
2019, 336 sider.
Tid
1. februar 2019, kl. 10.00
Sted
Store Auditorium, Institut for Idræt og Ernæring, Nørre Allé 53, 2200 København N
Bedømmelsesudvalg
Lektor Charlotte Svendler Nielsen (formand), Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, Danmark
Professor Jørn Hansen, Institut for Idræt og Biomekanik, Bevægelse, kultur og samfund, Syddansk Universitet, Danmark
Lektor Kim Wickman, Pedagogiska Institutionen, Umeå Universitet, Sverige
Vejleder
Lektor Lone Friis Thing, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, Danmark
Med-vejledere
Lektor Laila Ottesen, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, Danmark
Docent Jesper Von Seelen, Forskningsprogrammet for sundhedsfremme og læring, University College Syd, Danmark
Afhandlingen ligger til gennemsyn på Biblioteket, Nørre Allé 51, 2200 København N.