Ph.d. forsvar: At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde

Skovbund

Karen Seierøe Barfod

Ph.d. afhandling

I denne afhandling undersøger jeg lærerens arbejde med udeskole. Først er det pædagogiske teoretiske grundlag beskrevet, og herefter har jeg observeret fem læreres udeskole-undervisning i løbet af et år.

Analysen af undervisningen peger på, at omkring halvdelen af undervisningen uden for klasserummet er undersøgelsesbaseret, hvor eleverne har mulighed for at vælge forskellige løsningsmuligheder til de stillede opgaver.

Herefter har jeg interviewet ti erfarne udeskolelærere, for at undersøge hvordan det er at være den lærer der tager beslutningen om at gå ud og har ansvaret for at gennemføre undervisningen. Denne undersøgelse viser, at disse lærere oplever at de i udeskole får brug for deres lærer-kompetancer, og forholdsvist frit kan planlægge og gennemføre en undervisning der er i overensstemmelse med deres værdier. Men udeskole-lærerne kan føle sig isolerede på lærerværelset.

Afhandlingens sidste artikel giver et bud på, hvordan erfarne udeskolelærere opfatter god udeskoleundervisning.

Hele afhandlingen excl. artikler. De videnskabelige artikler, der har dannet grundlag for bedømmelsen af afhandlingen kan ses under publikationer på teachout-projektsiden efterhånden som de bliver udgivet.

2018, 143 sider.

Tid

30. oktober 2018, kl. 13.00

Sted

Store Auditorium, Institut for Idræt og Ernæring, Nørre Allé 53, 2200 København N

Bedømmelsesudvalg

Lektor Charlotte Svendler Nielsen (formand), Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet.

Professor Kirsti Pedersen Gurholt, den Norske Idrætshøjskole, Norge.

Professor Per Fibæk Laursen, DPU, Aarhus Universitet.

Vejleder

Professor Reinhard Stelter, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet.