Ph.d. forsvar: Lipolysis in Skeletal Muscle - Regulation and Insulin Sensitiviy

Illustration

Annette Karen Lundbeck Serup

Ph.d. afhandling

Fedt lagres i skeletmuskulatur som intramuskulær triacylglycerol (IMTG). IMTG nedbrydes ved lipolysen i situationer med lav energi tilgængelighed såsom under muskel arbejde. Energisensoren AMPK er blevet sat i forbindelse med regulering af lipolysen, men hvorvidt AMPK er en aktivator eller en hæmmer af lipolysen i skelet muskulatur er ikke fyldestgørende belyst. Resultater fra denne PhD afhandling viser at AMPK er en vigtig aktivator af lipolysen under muskel kontraktioner ved at fosforylerer lipaserne ATGL og HSL.

Dysregulering af lipolyse medfører akkumulering af DAG der er sat i forbindelse med nedsat insulin følsomhed i skelet muskler, dog er det ikke alle studier der er i stand til at vise denne sammenhæng. DAG findes i forskellige kemiske strukturer afhængig af hvordan den er genereret, og indgår i forskellige reaktioner. Således kan DAGs rolle i nedsat insulin følsomhed i skeletmuskulatur være afhængig af den kemiske struktur af DAG. Resultater fra denne PhD afhandling viser at DAG akkumulering som følge af dysregulering af lipolysen ikke signalerer til nedsat insulin følsomhed i skelet muskler.

2017, 189 sider.

5. maj 2017, 14.00

Aud. 1, August Krogh Bygningen, Universitetsparken 13, 2100 København Ø.

Bedømmelsesudvalg

Associate professor Nikolai Nordsborg (chair), Department of Nutrition, Exercise and Sports, University of Copenhagen, Denmark.

Professor Gregory R. Steinberg, McMaster University, Canada.

Co-director Cedric Moro, The Obesity Research Laboratory, INSERM, Frankring.

Vejleder

Professor Bente Kiens, Department of Nutrition, Exercise and Sports, University of Copenhagen, Denmark.

Afhandlingen ligger til gennemsyn på Biblioteket, Nørre Allé 51, 2200 København N