Kulturnat på Institut for Idræt og Ernæring

Kulturnat

Fra kl 18 til 24 har du alle muligheder for at bevæge dig, at blive testet, få indblik i idrætshistorien, lave et sejt udspring, få narret din hjerne og lære nyt om dine sanser, din krop og din sundhed.

Kulturnatten på Institut for Idræt og Ernæring afvikles i et tæt samarbejde med TrygFonden Kystlivredning og KU Studenteridræt.

Institut for Idræt og Ernæring
Nørre Allé 51 og 53
2200 København N

Se et oversigtskort over Nørre Campus.

Kategori: Markedsføring

Med offentlig transport
Rejseplanen logo

Tid: 18:00 - 00:00

Sektionen for bevægelse og neurovidenskab sætter din krop og hjerne på prøve. For hvor meget har din hjerne egentlig styr på din krop?

Uanset om du er voksen eller barn kan du prøve nogle af de interaktive test, som neuroforskerne bruger til at teste samspillet mellem hjerne og krop. Hvis du tør, kan du opleve eksempler på, hvordan man ikke altid stole på sine egne sanseindtryk…

Oplev fx. Prisma adaptation • Rubber hand illusion • Proprioceptive illusion med vibration • Beam walking med VR • Two-point tactile discrimination test • Gribestyrke • Pegboard test • Quiz med pris.

Sted: Otto Mønstedshallen, Nørre Allé 53.

Bemærk: Du skal være i strømpefødder, bare fødder eller indendørs sko.

Tid: 18:00 - 00:00

Hos KU Studenteridræt kan man altid være med. Uanset om du er voksen eller barn kan du teste dit baggerslag og dit vindersmash af i venskabelige dyster med familien og KU Studenteridræts instruktører.

Eller prøv roundnet (spikeball) der lynhurtigt er blevet et hit på strande og i parker.

Vi sørger for udstyr og venlig instruktion.

Sted: Idrætshallen, Nørre Allé 53.

Bemærk: Du skal være i strømpefødder, bare fødder eller indendørs sko.

Tid: 18:00 - 22:30

Institut for Idræt og Ernæring og TrygFonden Kystlivredning byder velkommen i svømmehallen.

Kystlivredderne sætter gang i sjove og udfordrende vandaktiviteter og viser bl.a., hvordan man kan redde sig selv og andre i vandet.

Alle gæster er velkomne til at være med til at kaste med redningskranse, padle på rescue boards og prøve alt det andet udstyr fra det medbragte livreddertårn.

Besøget skal inspirere både børn og voksne til at prøve kræfter med livredning og til at bruge livredderudstyret i tårnene for at øge sikkerheden og trygheden i vandet.

Bemærk: Husk svømmetøj!

Tid: 18:00 - 19:00

Lektor emeritus Mogens Theisen Pedersen underviser i basalt udspring fra 1 meter-vippe (benspring, hovedspring, tyskerspring mm.), herunder den basale biomekanik i forbindelse med afsæt og igangsætning af rotation.

Bemærk: Vær omklædt til svømning kl. 18

OBS! Kræver tilmelding - klik her for at tilmelde dig.

Max 14 deltagere. Alder: Minimum 13 år.

Tid: 18:00 - 19:00

Alle kan danse. Dans kan åbne kroppen og vække glæden.

Lad dig berøre og bevæge af musikkens og dansens magi og mærk hvordan dans kan skabe frihedsfølelse, flow og fælleskab.

Grib chancen for at komme tættere på familie, venner eller mennesker, du endnu ikke kender, når lektor Helle Winther byder op til dans.

Sted: Dansesalen, Nørre Allé 51.

Bemærk: Du skal være i strømpefødder eller bare fødder. Max 50 deltagere.

Tid: 18:00 - 19:00

Professor Hans Bonde holder oplæg og viser film om den danske sundhedsprofet J.P. Müller. Han udgav fra 1904 bogen 'Mit System' i 1 ½ million eksemplarer.

I sine bøger tilbød Müller en kur mod mange af det moderne menneskes problemer i form af kontakt med naturens elementer som lys, luft og vand og kontakt med egen og den elskede andens krop.

Sted: Store auditorium (ved Otto Mønstedshallen), Nørre Allé 53, 1. sal.

Tid: 19:00 - 20:00

Sted: Svømmehallen, Nørre Allé 51.

Bemærk: Vær omklædt til svømning kl. 19.

OBS! Kræver tilmelding - klik her for at tilmelde dig.
Max 14 deltagere. Alder: Minimum 13 år

Tid: 19:30 - 21:30

Vil du prøve dansk traditionsdans? Kan du lide at danse i kreds på rækker og i par?

Uanset om du er barn eller voksen, kan du være med, når KU Studenteridræt indbyder til folkedans – med levende musik - i Dansesalen på Institut for Idræt og Ernæring.

Folkedans er en social dans, der fokuserer på danserens oplevelse af dansen, frem for et performanceperspektiv. Denne fredag har vi fokus på fællesdanse – og der skal nok være en udfordring eller to, uanset hvilket niveau du er på.

Sted: Dansesalen, Nørre Allé 51.

Bemærk: Du skal være i strømpefødder eller bare fødder.

Når du har prøvet alle aktiviteterne hos os, kan du gå de 300 meter hen til naboerne i HC Ørstedsbygningen, Universitetsparken 5, hvor Biologisk Institut, Kemisk Institut, Datalogisk Institut, Niels Bohr Instituttet og Institut for Matematiske Fag holder deres Kulturnat. Se mere her.

Se det fulde program og køb Kulturpas her.