Gå-hjem-seminar: Skolehaver – et grønt rum for sundhed, trivsel og læring?

Børn vander have.
Foto: Martin Zakora, Haver til Maver

Kom et spadestik dybere i skolehave-forskningen. Mød den amerikanske forsker Nancy Wells fra Cornell University og mange flere, når vi sætter spot på mulighederne ved skolehaver for børns sundhed, trivsel og læring.

Vi spørger blandt andet om skolehaver kan rykke ved børns maddannelse og klimabevidsthed, og i så fald hvordan?

Bliver elevers lyst til skolearbejde styrket af, at skoleåret byder på undervisning i naturen, hvor fag som matematik og natur/teknik bliver sat i spil på en praktisk og meningsfuld måde?

Og hvad med børnenes bevægelse?

Og hvordan aktiveres kroppen i skolehaven, når der vandes og høstes grøntsager som eleverne selv dyrker?

Oplægsholdere

Oplæg vil blive holdt på engelsk.

På gå-hjem-mødet kan du måske få svarene på ovenstående når du møder:

Nancy Wells, der i flere år har beskæftiget sig med betydningen af skolehaver for børns ernæring og bevægelse i lavindkomst områder i USA.

Søren Præstholm fra Center for Børn og Natur og , som vil give perspektiver på børns naturtilknytning, og hvilken betydning aktiviteter i natur i skolen har i denne sammenhæng, fx skolehaver.

Camilla Roed Otte, udviklingschef fra Haver til Maver, der vil fortælle om deres erfaringer med at undervise børn i skolehaverne.

Anna Stager, ph.d.-studerende fra Department of Nutrition, Exercise and Sports by The University of Copenhagen og Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse. Anna vil fortælle hvordan det nye danske skolehaveprojekt, FoodACT, undersøger betydningen af skolehaver for sundhed, trivsel og læring.

Efter præsentationerne vil der være mulighed for at blive og tale med oplægsholderne.

Tilmelding

Gå hjem mødet er gratis, men tilmelding er nødvendig senest den 14. juni via dette link: https://lnkd.in/dVbiRxCT