On the move - flygtningebørn i bevægelse
Research output: Contribution to conference › Conference abstract for conference › Research › peer-review
Standard
On the move - flygtningebørn i bevægelse. / Johansen, Maise.
2021. 32-33 Abstract from BRIDGING - Movement, Creativity and Research, Jelling.Research output: Contribution to conference › Conference abstract for conference › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - ABST
T1 - On the move - flygtningebørn i bevægelse
AU - Johansen, Maise
N1 - CURIS 2021 NEXS 348
PY - 2021/11/12
Y1 - 2021/11/12
N2 - On the Move er et helhedsorienteret bevægelsesprojekt for 6-15 årige børn i asylcentre. Projektet er et samskabelsesprojekt mellem Røde Kors Asyl og Institut for Idræt og Ernæring, KU med DGI som samarbejdspartner. Projektet foregår i tæt kobling mellem praksis, efteruddannelse og forskning.Flygtningebørn er ofte både fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt udfordrede af deres uforudsigelige livssituation (Moldenhawer, 2017; Ekblad, 1993; Røde Kors 2019). Projektet sigte er at understøtte og undersøge flygtningebørnenes udvikling gennem en helhedsorienteret bevægelsesindsats for børnene. Bevægelsesindsatsen indeholder enkle inkluderende boldspil, udeaktiviteter samt leg, dans og kampkunst fra hele verden. Bevægelsesindsatsen gennemføres med særlig varsomhed og opmærksomhed på målgruppens udfordringer, herunder inddrages relevante bevægelsespædagogiske metoder (Baumgarten, Johansen & Winther, 2020). ‘On the Move’ tager teoretisk og praktisk afsæt i bevægelsespsykologi, flowteori og neuroaffektiv udviklingspsykologi (Winther, 2014; 2017; Hart, 2015; Csikszentmihalyi, 2008). On the Move bygger på samspillet mellem 7 tæt forbundne bevægelsesdimensioner (mentale, psykiske, fysiske, følelsesmæssige, sociale, kulturelle og spirituelle dimensioner) (Winther, 2014;2017). Forskningstilgangen tager afsæt i praktikerforskning, hvor forskerne på én og samme tid arbejder med forskning og praksisnære interventioner (Jarvis, 1999). Forskningen har fokus på narrativt, fænomenologisk og kunstnerisk inspirerede metoder (Smith & Sparkes, 2017; Alleen-Collison, 2016; van Manen, 2016; Winther, 2015). Børnenes egne stemmer og oplevelser vil indgå gennem at børnene selv skal skrive oplevelsesbeskrivelser, lave kreative fortællinger og deltage i interviews. Projektet er inspireret af Art Based Approach, hvor foto, korte film og kreative metoder vil indgå (Pink, 2014). Præsentationen af forskningsprojektet vil indeholde en praktisk-teoretisk tilgang med en kort praksisøvelse på gulvet.
AB - On the Move er et helhedsorienteret bevægelsesprojekt for 6-15 årige børn i asylcentre. Projektet er et samskabelsesprojekt mellem Røde Kors Asyl og Institut for Idræt og Ernæring, KU med DGI som samarbejdspartner. Projektet foregår i tæt kobling mellem praksis, efteruddannelse og forskning.Flygtningebørn er ofte både fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt udfordrede af deres uforudsigelige livssituation (Moldenhawer, 2017; Ekblad, 1993; Røde Kors 2019). Projektet sigte er at understøtte og undersøge flygtningebørnenes udvikling gennem en helhedsorienteret bevægelsesindsats for børnene. Bevægelsesindsatsen indeholder enkle inkluderende boldspil, udeaktiviteter samt leg, dans og kampkunst fra hele verden. Bevægelsesindsatsen gennemføres med særlig varsomhed og opmærksomhed på målgruppens udfordringer, herunder inddrages relevante bevægelsespædagogiske metoder (Baumgarten, Johansen & Winther, 2020). ‘On the Move’ tager teoretisk og praktisk afsæt i bevægelsespsykologi, flowteori og neuroaffektiv udviklingspsykologi (Winther, 2014; 2017; Hart, 2015; Csikszentmihalyi, 2008). On the Move bygger på samspillet mellem 7 tæt forbundne bevægelsesdimensioner (mentale, psykiske, fysiske, følelsesmæssige, sociale, kulturelle og spirituelle dimensioner) (Winther, 2014;2017). Forskningstilgangen tager afsæt i praktikerforskning, hvor forskerne på én og samme tid arbejder med forskning og praksisnære interventioner (Jarvis, 1999). Forskningen har fokus på narrativt, fænomenologisk og kunstnerisk inspirerede metoder (Smith & Sparkes, 2017; Alleen-Collison, 2016; van Manen, 2016; Winther, 2015). Børnenes egne stemmer og oplevelser vil indgå gennem at børnene selv skal skrive oplevelsesbeskrivelser, lave kreative fortællinger og deltage i interviews. Projektet er inspireret af Art Based Approach, hvor foto, korte film og kreative metoder vil indgå (Pink, 2014). Præsentationen af forskningsprojektet vil indeholde en praktisk-teoretisk tilgang med en kort praksisøvelse på gulvet.
UR - https://bridging.nu/konference/
M3 - Konferenceabstrakt til konference
SP - 32
EP - 33
T2 - BRIDGING - Movement, Creativity and Research
Y2 - 11 November 2021
ER -
ID: 284637069