Tredje generations coaching: – en invitation til nytænkning og faglig udvikling

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Tredje generations coaching : – en invitation til nytænkning og faglig udvikling. / Stelter, Reinhard.

In: Coaching Psykologi - The Danish Journal of Coaching Psychology, Vol. 2, No. 1, 2012, p. 11-25.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Stelter, R 2012, 'Tredje generations coaching: – en invitation til nytænkning og faglig udvikling', Coaching Psykologi - The Danish Journal of Coaching Psychology, vol. 2, no. 1, pp. 11-25. https://doi.org/10.5278/ojs.cp.v2i1.250

APA

Stelter, R. (2012). Tredje generations coaching: – en invitation til nytænkning og faglig udvikling. Coaching Psykologi - The Danish Journal of Coaching Psychology, 2(1), 11-25. https://doi.org/10.5278/ojs.cp.v2i1.250

Vancouver

Stelter R. Tredje generations coaching: – en invitation til nytænkning og faglig udvikling. Coaching Psykologi - The Danish Journal of Coaching Psychology. 2012;2(1):11-25. https://doi.org/10.5278/ojs.cp.v2i1.250

Author

Stelter, Reinhard. / Tredje generations coaching : – en invitation til nytænkning og faglig udvikling. In: Coaching Psykologi - The Danish Journal of Coaching Psychology. 2012 ; Vol. 2, No. 1. pp. 11-25.

Bibtex

@article{8bc78ca7e0e94da0832e90a161cf762b,
title = "Tredje generations coaching: – en invitation til nyt{\ae}nkning og faglig udvikling",
abstract = "”Tredje generations coaching” udfolder et nyt univers for coaching og coachingpsykologi gennem en bearbejdelse af aktuel samfundsforskning, nye l{\ae}ringsteorier og diskurser om det personlige lederskab. ”Tredje generations coaching” er funderet p{\aa} en samfundsm{\ae}ssig forst{\aa}else af coaching. Coaching er blevet s{\aa} betydningsfuld, fordi samfundet opleves som uoverskueligt og hyperkomplekst. Viden skal nu udformes og anvendes i specifikke kontekster og situationer, og b{\aa}de i privatliv og i det offentlige rum skal vi l{\ae}re at forhandle os til rette. Coaching kan hj{\ae}lpe os til at skabe ny viden og mestre sociale forhandlinger. Coaching er dermed en slags f{\o}dselshj{\ae}lp til nye refleksioner og perspektiver, en hj{\ae}lp til selvhj{\ae}lp og en st{\o}tte til ens egen selvdannelsesproces. ”Tredje generations coaching” fremh{\ae}ver coach og coachee i deres narrativ-samskabende partnerskab. Til forskel fra f{\o}rste generations coaching, hvor form{\aa}let er at hj{\ae}lpe fokuspersonen til at n{\ae}rme sig en bestemt m{\aa}ls{\ae}tning, og til forskel fra anden generations coaching, hvor coachen har en antagelse om, at coachee{\textquoteright}en implicit kender l{\o}sningen til en bestemt udfordring, s{\aa} er tredje generations coaching mindre m{\aa}lfokuseret i sin dagsorden, men mere dybdeg{\aa}ende og b{\ae}redygtig gennem et fokus p{\aa} v{\ae}rdier og identitetsarbejde. Coach og coachee skaber noget sammen: Meninger og betydninger genereres i f{\ae}llesskab under samtalen, hvor begge parter er p{\aa} en rejse, og hvor nye fort{\ae}llinger langsomt udformer sig. Tredje generations coaching er en integration af det oplevelsesbaserede og subjektiv-eksistentielle med den relationelle og diskursive dimension. Det er forfatterens ambition at l{\o}fte coaching og coachingpsykologien til et nyt fagligt niveau og med en anden dagsorden. Titlen ”Tredje generations coaching” kan forst{\aa}s som en slags programerkl{\ae}ring – dog ikke i normativ forstand, men som en invitation til stimulering af l{\ae}serens faglige udviklingsproces, som jeg selv befinder mig i og som aldrig ender. Den teoretiske og fagprofessionelle udvikling er en konstant og fortl{\o}bende proces.",
author = "Reinhard Stelter",
note = "CURIS 2012 5200 122",
year = "2012",
doi = "10.5278/ojs.cp.v2i1.250",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "11--25",
journal = "Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology",
issn = "2244-9698",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag ",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tredje generations coaching

T2 - – en invitation til nytænkning og faglig udvikling

AU - Stelter, Reinhard

N1 - CURIS 2012 5200 122

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - ”Tredje generations coaching” udfolder et nyt univers for coaching og coachingpsykologi gennem en bearbejdelse af aktuel samfundsforskning, nye læringsteorier og diskurser om det personlige lederskab. ”Tredje generations coaching” er funderet på en samfundsmæssig forståelse af coaching. Coaching er blevet så betydningsfuld, fordi samfundet opleves som uoverskueligt og hyperkomplekst. Viden skal nu udformes og anvendes i specifikke kontekster og situationer, og både i privatliv og i det offentlige rum skal vi lære at forhandle os til rette. Coaching kan hjælpe os til at skabe ny viden og mestre sociale forhandlinger. Coaching er dermed en slags fødselshjælp til nye refleksioner og perspektiver, en hjælp til selvhjælp og en støtte til ens egen selvdannelsesproces. ”Tredje generations coaching” fremhæver coach og coachee i deres narrativ-samskabende partnerskab. Til forskel fra første generations coaching, hvor formålet er at hjælpe fokuspersonen til at nærme sig en bestemt målsætning, og til forskel fra anden generations coaching, hvor coachen har en antagelse om, at coachee’en implicit kender løsningen til en bestemt udfordring, så er tredje generations coaching mindre målfokuseret i sin dagsorden, men mere dybdegående og bæredygtig gennem et fokus på værdier og identitetsarbejde. Coach og coachee skaber noget sammen: Meninger og betydninger genereres i fællesskab under samtalen, hvor begge parter er på en rejse, og hvor nye fortællinger langsomt udformer sig. Tredje generations coaching er en integration af det oplevelsesbaserede og subjektiv-eksistentielle med den relationelle og diskursive dimension. Det er forfatterens ambition at løfte coaching og coachingpsykologien til et nyt fagligt niveau og med en anden dagsorden. Titlen ”Tredje generations coaching” kan forstås som en slags programerklæring – dog ikke i normativ forstand, men som en invitation til stimulering af læserens faglige udviklingsproces, som jeg selv befinder mig i og som aldrig ender. Den teoretiske og fagprofessionelle udvikling er en konstant og fortløbende proces.

AB - ”Tredje generations coaching” udfolder et nyt univers for coaching og coachingpsykologi gennem en bearbejdelse af aktuel samfundsforskning, nye læringsteorier og diskurser om det personlige lederskab. ”Tredje generations coaching” er funderet på en samfundsmæssig forståelse af coaching. Coaching er blevet så betydningsfuld, fordi samfundet opleves som uoverskueligt og hyperkomplekst. Viden skal nu udformes og anvendes i specifikke kontekster og situationer, og både i privatliv og i det offentlige rum skal vi lære at forhandle os til rette. Coaching kan hjælpe os til at skabe ny viden og mestre sociale forhandlinger. Coaching er dermed en slags fødselshjælp til nye refleksioner og perspektiver, en hjælp til selvhjælp og en støtte til ens egen selvdannelsesproces. ”Tredje generations coaching” fremhæver coach og coachee i deres narrativ-samskabende partnerskab. Til forskel fra første generations coaching, hvor formålet er at hjælpe fokuspersonen til at nærme sig en bestemt målsætning, og til forskel fra anden generations coaching, hvor coachen har en antagelse om, at coachee’en implicit kender løsningen til en bestemt udfordring, så er tredje generations coaching mindre målfokuseret i sin dagsorden, men mere dybdegående og bæredygtig gennem et fokus på værdier og identitetsarbejde. Coach og coachee skaber noget sammen: Meninger og betydninger genereres i fællesskab under samtalen, hvor begge parter er på en rejse, og hvor nye fortællinger langsomt udformer sig. Tredje generations coaching er en integration af det oplevelsesbaserede og subjektiv-eksistentielle med den relationelle og diskursive dimension. Det er forfatterens ambition at løfte coaching og coachingpsykologien til et nyt fagligt niveau og med en anden dagsorden. Titlen ”Tredje generations coaching” kan forstås som en slags programerklæring – dog ikke i normativ forstand, men som en invitation til stimulering af læserens faglige udviklingsproces, som jeg selv befinder mig i og som aldrig ender. Den teoretiske og fagprofessionelle udvikling er en konstant og fortløbende proces.

U2 - 10.5278/ojs.cp.v2i1.250

DO - 10.5278/ojs.cp.v2i1.250

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 11

EP - 25

JO - Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology

JF - Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology

SN - 2244-9698

IS - 1

ER -

ID: 41981974