Transformative dialoger som resonansrelation - mod bæredygtighed i lederskab og organisationsudvikling

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Transformative dialoger som resonansrelation - mod bæredygtighed i lederskab og organisationsudvikling. / Stelter, Reinhard.

Ledelse i Sociale Processer: Relationer, Resonans og Responsivitet. ed. / Lone Hersted. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2021. p. 209-235.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Stelter, R 2021, Transformative dialoger som resonansrelation - mod bæredygtighed i lederskab og organisationsudvikling. in L Hersted (ed.), Ledelse i Sociale Processer: Relationer, Resonans og Responsivitet. Dansk Psykologisk Forlag, København, pp. 209-235.

APA

Stelter, R. (2021). Transformative dialoger som resonansrelation - mod bæredygtighed i lederskab og organisationsudvikling. In L. Hersted (Ed.), Ledelse i Sociale Processer: Relationer, Resonans og Responsivitet (pp. 209-235). Dansk Psykologisk Forlag.

Vancouver

Stelter R. Transformative dialoger som resonansrelation - mod bæredygtighed i lederskab og organisationsudvikling. In Hersted L, editor, Ledelse i Sociale Processer: Relationer, Resonans og Responsivitet. København: Dansk Psykologisk Forlag. 2021. p. 209-235

Author

Stelter, Reinhard. / Transformative dialoger som resonansrelation - mod bæredygtighed i lederskab og organisationsudvikling. Ledelse i Sociale Processer: Relationer, Resonans og Responsivitet. editor / Lone Hersted. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2021. pp. 209-235

Bibtex

@inbook{a4965e621b594a5aad575259ff7b8409,
title = "Transformative dialoger som resonansrelation - mod b{\ae}redygtighed i lederskab og organisationsudvikling",
abstract = "I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan v{\ae}re en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - ogs{\aa} ben{\ae}vnt som f{\o}rstegenerations coaching - er meget sj{\ae}ldent egnet som ledelsesinstrument, fordi f{\o}rstegenerations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens m{\aa}ls{\ae}tninger eller probleml{\o}sningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en m{\aa}ls{\ae}tning p{\aa} medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare {\o}nsker om medarbejderens udvikling. Dette kapitel pr{\ae}senterer et alternativ til den traditionelle coachingforst{\aa}else. I det f{\o}lgende beskrives coaching som transformativ dialog, som resonansrelation, der bygger p{\aa} {\o}jeblikke af symmetri som til syvende og sidst giver mulighed for ny erkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative dialoger g{\aa}r i dybden, s{\ae}tter fokus p{\aa} mening, v{\ae}rdirefleksion og etisk forankring. Transformative dialoger p{\aa}virker i sidste ende begge/alle dialogparter i deres selvforst{\aa}else og i den m{\aa}de, de ser bestemte begivenheder og udfordringer. En afg{\o}rende betingelse for denne type dialog er, at parterne er resonansbund for hinanden: Man reflekterer i h{\o}jere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret st{\aa}r over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan v{\ae}re svaret p{\aa} de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sj{\ae}ldent f{\o}rer til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud p{\aa}, hvordan transformative samtaler kan v{\ae}re et fundament for dialogisk og relationel ledelse og phronesis, beroende p{\aa} sanselighed, dyder og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab. Transformative dialoger kan v{\ae}re fundament for emergente samtaler, som {\aa}bner op for en samskabende tilgang til organisationsudvikling og som er med til at udvikle lederens og medarbejdernes fokus p{\aa} b{\ae}redygtighed, dvs. menneskets orientering ud i verden og dets empati, f{\o}lelser, motiver og forst{\aa}else af sig selv og verden.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Coaching, Transformativ dialog, Resonansrelation, B{\ae}redygtighed, Ledelse, Organisationsudvikling",
author = "Reinhard Stelter",
note = "CURIS 2021 NEXS 357",
year = "2021",
language = "Dansk",
isbn = "9788771588521",
pages = "209--235",
editor = "Lone Hersted",
booktitle = "Ledelse i Sociale Processer",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Transformative dialoger som resonansrelation - mod bæredygtighed i lederskab og organisationsudvikling

AU - Stelter, Reinhard

N1 - CURIS 2021 NEXS 357

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan være en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - også benævnt som førstegenerations coaching - er meget sjældent egnet som ledelsesinstrument, fordi førstegenerations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens målsætninger eller problemløsningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en målsætning på medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare ønsker om medarbejderens udvikling. Dette kapitel præsenterer et alternativ til den traditionelle coachingforståelse. I det følgende beskrives coaching som transformativ dialog, som resonansrelation, der bygger på øjeblikke af symmetri som til syvende og sidst giver mulighed for ny erkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative dialoger går i dybden, sætter fokus på mening, værdirefleksion og etisk forankring. Transformative dialoger påvirker i sidste ende begge/alle dialogparter i deres selvforståelse og i den måde, de ser bestemte begivenheder og udfordringer. En afgørende betingelse for denne type dialog er, at parterne er resonansbund for hinanden: Man reflekterer i højere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret står over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan være svaret på de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sjældent fører til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud på, hvordan transformative samtaler kan være et fundament for dialogisk og relationel ledelse og phronesis, beroende på sanselighed, dyder og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab. Transformative dialoger kan være fundament for emergente samtaler, som åbner op for en samskabende tilgang til organisationsudvikling og som er med til at udvikle lederens og medarbejdernes fokus på bæredygtighed, dvs. menneskets orientering ud i verden og dets empati, følelser, motiver og forståelse af sig selv og verden.

AB - I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan være en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - også benævnt som førstegenerations coaching - er meget sjældent egnet som ledelsesinstrument, fordi førstegenerations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens målsætninger eller problemløsningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en målsætning på medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare ønsker om medarbejderens udvikling. Dette kapitel præsenterer et alternativ til den traditionelle coachingforståelse. I det følgende beskrives coaching som transformativ dialog, som resonansrelation, der bygger på øjeblikke af symmetri som til syvende og sidst giver mulighed for ny erkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative dialoger går i dybden, sætter fokus på mening, værdirefleksion og etisk forankring. Transformative dialoger påvirker i sidste ende begge/alle dialogparter i deres selvforståelse og i den måde, de ser bestemte begivenheder og udfordringer. En afgørende betingelse for denne type dialog er, at parterne er resonansbund for hinanden: Man reflekterer i højere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret står over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan være svaret på de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sjældent fører til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud på, hvordan transformative samtaler kan være et fundament for dialogisk og relationel ledelse og phronesis, beroende på sanselighed, dyder og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab. Transformative dialoger kan være fundament for emergente samtaler, som åbner op for en samskabende tilgang til organisationsudvikling og som er med til at udvikle lederens og medarbejdernes fokus på bæredygtighed, dvs. menneskets orientering ud i verden og dets empati, følelser, motiver og forståelse af sig selv og verden.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - Coaching

KW - Transformativ dialog

KW - Resonansrelation

KW - Bæredygtighed

KW - Ledelse

KW - Organisationsudvikling

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788771588521

SP - 209

EP - 235

BT - Ledelse i Sociale Processer

A2 - Hersted, Lone

PB - Dansk Psykologisk Forlag

CY - København

ER -

ID: 269729386