Ansatte – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

NEXS > Ansatte

Helle Winther

Helle Winther

Lektor

  • Idræt, individ & samfund

    Nørre Allé 51, 2200 København N, AB bygningen, Nørre Allé 55, 2200 København N, Bygning: 03-1-30

    Telefon: +45 35 32 08 06Fax: +45 35 32 17 47

Researcher ID: P-6454-2014

Helle Winther Lektor Ph.d., Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet.

Eksamineret supervisor og danse- og kropspsykoterapeut.

Underviser og forsker i dans og bevægelsespsykologi samt Kroppens sprog i professionel praksis - herunder kroppens betydning for lederskab og professionel kommunikation.

Mangeårig erfaring fra universitetsuddannelse og efter-/videreuddannelse. Foredragsholder  for mangfoldige professioner (ledere, sygeplejersker, lærere, gymnasielærere, seminarielærere, læger, tillidsvalgte).

Forfatter, medforfatter og redaktør på seks bøger og antologier. Har desuden publiceret et stort antal danske og internationale videnskabelige artikler.

Helle Winthers forskning og undervisning er blevet portrætteret i en del TV og radio programmer.

Her har fokus været på dans, leg, danseterapi og betydningen af Kroppens sprog i professionel praksis. Herunder kan nævnes TV avisen på DR1 og TV2, Temaudsendelser på DR2 og TV syd. Radio udsendelser på P1, P3 og P4. Herunder to temaudsendelser i sprogmagasinet.

Modtager af tre underviserpriser. Herunder en pris som årets underviser på det Naturvidenskabelige fakultet i 2009.

Helle Winther modtog desuden en ”Harald” som Årets underviser på Københavns Universitet 2010.

 Aktuelle bøger:

Kroppens sprog i professionel praksis - kontakt,nærvær, lederskab og personlig kommunikation  http://shop.billesoe.dk/product.asp?product=758

Tættere på kroppen - nye tendenser i dansk idrætsforskning                                   http://idrottsforum.org/iforpubl/titles/eichberg_engel_winther_12-4.html

Bevægelsespsykologi og danseterapi http://www.academicbooks.dk/bevaeglesespsykologi/9788791771217

Fodfæste og himmelkys- undervisning i rytmisk bevægelse, gymnastik og dans http://www.saxo.com/dk/fodfaeste-amp-himmelkys_helle-winther_haeftet_9788791771026?gclid=CIHbhOSuu8ECFYXOcgodTT0AOQ

Bevægelsens Poetik http://www.mtp.hum.ku.dk/details.asp?eln=200900

Aktuel forskning:

Grundfølelsernes liv og funktion i idrætsundervisningen  I idrætsundervisningen stråler følelserne i bogstaveligste forstand ofte ud af kroppen. Følelsesmæssige kompetencer er vigtige for ethvert menneskes læringsprocesser, selvudvikling og mulighed for positiv deltagelse i fællesskaber med andre.Projektet bygger på bevægelsespsykologisk forskning og belyser med et fokus på grundfølelserne angst, vrede, sorg, glæde og kærlighed nogle allestedsnærværende fænomener i idrætsundervisningen.Grundfølelsernes liv og funktion er ikke tidligere belyst i nordisk idrætsforskning.https://ereolen.dk/ting/object/150028%3A51258134/query%3ATorben%20N%C3%B8rregaard%20Rasmussen%3Bentry%3A3

Kroppens sprog i professionel praksis 

Dancing Nurses: Projektet fokuserer på, hvordan undervisning  i krop og bevægelse samt Kroppens sprog i professionel praksis kan bruges som træning af sygeplejerskestuderendes professionspersonlige kompetencer. Resultaterne har betydet at Diakonissestiftelsen sygeplejerskeuddannelse, som den første i Danmark har indført bevægelse som obligatorisk del af uddannelsen. http://www.dsr.dk/Sygeplejersken/Sider/SY-2014-09-23-2-Studerende-danser-sig-til-god-patientkontakt.aspx

Professionals are their bodies: Projektet fokuserer på, hvordan tæning i kroppens sprog kan have betydning for underviseres personlige lederskab.  Det viser, at autenticitet,  lederskab og tillidsvækkende kommunikation er forbundet med den professionelles kropslighed. Det viser også, at lederskab kan trænes - igennem krop, bevægelse og sanselig opmærksomhed. Projektet er forbundet med innovativ international ledelsesforskning og publiceret i bogen Embodiment & Leadership .http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-1118551613.html

Aktuel forskningssatsning  Embodiment and Learning in Education 

Helle Winther Og Charlotte Svendler Nielsen

Embodiment and Learning in education er en forskningssatsning, der har til formål at belyse kroppens og bevægelsens betydning for læring, identitetsudvikling, professionspersonlig udvikling og eksistentiel erkendelse i mangfoldige lærings- og uddannelsesmæssige kontekster

Embodiment and learning in education har endvidere til formål at undersøge, hvordan krop og bevægelse kan inddrages som læringspotentiale på alle undervisnings- og uddannelses niveauer fra dagtilbud og skole til professionsuddannelse, videregående uddannelse og efter/videre uddannelse.

Satsningen tager udgangspunkt i et helhedsorienteret didaktisk grundlag, der er inspireret af fænomenologisk og bevægelsespsykologisk kropsforståelse.

 

 

 

ID: 13387