Krop, læring og social forandring
Krop, læring og social forandring
Forskningsgruppen arbejder med praksisnær forskning.
Forskningen har primært fokus på skabe og dokumentere bæredygtige forandringsprocesser i forhold til krop, læring og social forandring i mangfoldige kontekster.
Vi belyser kroppens og bevægelsens betydning for livsglæde, læring, fællesskab, identitetsudvikling, livsmestring og professionel kompetence.
Forskningen er forankret i en helhedsorienteret kropsforståelse, som inkluderer de fysiske, følelsesmæssige, sociale og kulturelt udviklende dimensioner af den kropslige læring.
Krop, læring og social forandring tager primært udgangspunkt i kvalitativ forskning, praksisnære studier og aktionsforskning og har dermed et stærkt anvendelsesorienteret sigte.
To overordnede spor
Dette spor fokuserer på, hvordan idræt/bevægelse herunder især elementer fra dans, leg og kampkunst kan støtte lærings-, udviklings- og identitetsprocesser hos børn, unge, voksne, ældre og sårbare målgrupper.
Her fokuseres der på, hvordan der kan arbejdes med bevægelse som udviklende læringspotentiale og pædagogisk tilgang i dagtilbud, skole og ungdomsuddannelser.
Vi undersøger også, hvordan der kan arbejdes med de fysiske, psykiske, følelsesmæssige og socialt udviklende dimensioner af den kropslige læring i andre bevægelsesmæssige kontekster.
Her tematiseres især betydningen af bevægelsesglæde, bevægelsesmestring, følelseshåndtering, flow og fællesskab samt idrættens betydning for inklusion, anerkendelse og kønsidentitet.
I dette spor undersøger vi, hvilken betydning kroppen har for lederskab, relationskompetence, autenticitet, nærvær og anerkendende kommunikation, og hvordan dette kan trænes i professionel praksis. Herunder undersøges det, hvordan coaching, bevægelsesundervisning og en øget bevidsthed om kroppens sprog som professionsudviklende potentiale kan implementeres i fremtidens uddannelsesmæssige kontekster.
Dette spor relateres til professionsuddannelser, universitetsuddannelse og efter-/videreuddannelse. Der fokuseres på en stærk og hverdagsnær samklang mellem praksis og teori.
Medlemmer af forskningsgruppen
Interne
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Charlotte Svendler Nielsen | Lektor | +45 353-20830 | |
Helle Winther | Lektor | +45 353-20806 | |
Lillan Madsen | Lektor emeritus | +45 353-20865 | |
Louise Gottlob Baumgarten | Videnskabelig assistent | +45 353-21057 | |
Maise Johansen | Ph.d.-stipendiat | ||
Reinhard Stelter | Professor | +45 353-20866 | |
Steen Ingemann Jørgensen | Ph.d.-studerende |
Eksterne
Navn | Titel | Tilknytning | |
---|---|---|---|
Line Fredens | Ph.d. studerende | Danmarks Pædagogiske Universitet | |
Mie Maar Andersen | Ph.d. studerende | Elsass Fonden Det Sundhedvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet |
mma@elsassfonden.dk |
Anna Pouplier | Ph.d. studerende | Rigshospitalets Børneonkologiske Laboratorium (Bonkolab) | anna.pouplier@regionh.dk |
Morten Bertelsen |
Forskningsgruppeleder
Helle Winther
Lektor