8. januar 2020

Let’s move - om innovative uddannelsesforløb

Undervisning

Børn er født med rytme i kroppen og dans findes i alle kulturer. Ny artikel giver indblik i nye undervisningsmetoder.

Alle børn og unge i de nordiske folkeskoler og gymnasier skal skal undervises i dans og bevægelse. Både dansk og international forskning viser, at dans kan være et svært og udfordrende område at undervise i. Selvom denne udfordring kan opleves individuelt er det også en kollektiv uddannelsesmæssig problematik, der kalder på innovative undervisningsmetoder.

I den nye artikel ’Let´s Move- Embodiment, leadership and dance in education’ portrætterer lektor Helle Winther gennem sin praksisnære forskning de innovative undervisningsmetoder, der er udviklet på Institut for Idræt og Ernæring. Her diskuterer hun også hvordan og hvorfor udfordrende og virkelighedsnære uddannelsesforløb, hvor studerende underviser både gymnasielever og hinanden kan være inspirerende i både nordiske og internationale uddannelsesmæssige kontekster.

Artiklen er publiceret i bogen The Nordic model and Physical Culture, som lige er udkommet på Routledge.

Projektet, som artiklen bygger på er også tidligere blevet portrætteret igennem en dokumentarfilm, hvor studerende underviser 200 gymnasielever på DANSENS DAG. En teaser for filmen kan ses her.