Dancing Nurses

Kropsbevidsthed, kontakt og nærvær på sygeplejerskeuddannelsen

Dancing Nurses projektet fokuserer på, hvordan undervisning i krop og bevægelse samt kroppens sprog i professionel praksis kan bruges som træning af sygeplejerskestuderendes professionspersonlige kompetencer.

Dans

Flere sygeplejerskeuddannelser har indført obligatorisk undervisning på baggrund af et længerevarende innovativt forsknings- og udviklingsprojekt, der har undersøgt, hvordan undervisning i krop og bevægelse samt Kroppens sprog i professionel praksis kan bruges som træning af sygeplejerskestuderendes professionspersonlige kompetencer.

 

Winther, H., & Gröntved, S. N. (2022). Krop og lederskab. En bevægelsespsykologisk tilgang. I R. Hedensted, & J. W. Tejmers (red.), Psykologi og Sundhedspsykologi for Sundhedsprofessionelle (s. 195-212). Gad.

Winther, H. (2020). Dance in nursing education: Somatic awareness, improvisation and embodied leadership. I C. Svendler Nielsen, & S. Burridge (red.), Dancing Across Borders: Perspectives on Dance, Young People and Change (s. 183-186). Routledge.

Winther, Helle & Grøntved, S. N. (2020). Dans på sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforløb med fokus på kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskabidrottsforum.org.

Winther, H., Grøntved, S. N., Graversen, E. K., & Ilkjær, I. (2015). The dancing nurses and the language of the body: Training somatic awareness, bodily communication, and embodied professional competence in nurse education. Journal of Holistic Nursing.

 

Involverede i projektet

Interne

Navn Titel Telefon E-mail
Helle Winther Lektor +4535320806 E-mail

Eksterne

Navn Institution
Susanne Næsgaard Grøntved Diakonissestiftelsens uddannelser
Eva Gravensen Diakonissestiftelsens uddannelser
Ingeborg Ilkjaer Diakonissestiftelsens uddannelser

Finansiering

Samarbejde mellem Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet og Diakonissestiftelsens uddannelser.

Kontakt

Lektor Helle Winther