Forsøgspersoner søges til forsøg om langvarige muskulære tilpasninger af styrketræning og clenbuterol

For at deltage skal du

• være ikke-ryger
  • mellem 18 og 40 år gammel
  • have et BMI på under 26
  • uden kendt kronisk sygdom.

Du må ikke

• styrketræne mere end 2 gange om ugen
  • have indlæggelseskrævende sygdomshistorik
  • være nuværende eller tidligere steroidmisbruger.

Formål

Det er studiets formål at undersøge langvarige muskulære tilpasninger af styrketræning og clenbuterol, selv efter ophør af træning og clenbuterol-misbrug.

Derudover vil der undersøges hvordan man kan undersøge om en atlet har misbrugt clenbuterol.

CLEN figur

Studiedesign

Som forsøgsperson vil du i 8 uger dagligt indtage clenbuterol eller placebo. Derudover vil forsøgspersoner tilfældigt bliver tildelt om de i disse 8 uger også skal gennemgå superviseret styrketræning på Institut for Idræt og Ernæring.

Herefter vil du i en periode på 16 uger skulle afstå fra styrketræning, efterfulgt af endnu en 8-ugers periode med styrketræning. De 16 uger uden træning og de sidste 8 ugers styrketræning er uden indtagelse af clenbuterol eller placebo.

Før forsøgets start og efter hver periode vil du møde ind til en forsøgsdag på Institut for Idræt og Ernæring. Her vil du få målt kropskomposition ved DXA-scanning, muskelstyrke og sprintevne.

Herudover vil der på forsøgsdagene blive udtaget en biopsi fra din lårmuskel under lokalbedøvelse (i alt 4 biopsier i forsøget). Desuden vil der blive taget fingerprik-blodprøver, traditionelle blodprøver samt urinprøver på hver forsøgsdag.

Honorar

For deltagelse i det fulde forsøg gives honorar på kr. 2.000 (skattepligtigt).

Er du interesseret, eller ønskes yderligere information, kontakt: musclememory@nexs.ku.dk

Lukas Moesgaard, Cand.scient, ph.d.-studerende; Søren Jessen, ph.d., post.doc; Morten Hostrup, ph.d., Lektor, Institut for Idræt & Ernæring, Københavns Universitet.

Registrér dig i forsøgspersondatabase

Hvis du vælger at registrere dig i vores forsøgspersondatabase, vil vi kontakte dig, hvis vi skal lave et forsøg, som du eventuelt kan deltage i.
Deltagelse er altid frivillig.

Klik her for at tilmelde dig forsøgspersondatabasen.