29. oktober 2019

60 mio. kr. til forskning i tarmbakterier

Bevilling

Postdoc Henrik Roager og professor Lars Ove Dragsted fra Institut for Institut for Idræt og Ernæring indgår i PRIMA, et 6-årigt forskningsprojekt, som med en bevilling på 60 mio. kroner fra Novo Nordisk Fonden skal skaffe viden om tarmbakteriernes rolle, når mennesker reagerer forskelligt på den samme kost.

Forskning. Fotograf: Jakob Helbig
Fotograf: Jakob Helbig

PRIMA – ’towards Personalized Dietary Recommendations Based on the Interaction between Diet, Microbiome and Abiotic Conditions in the Gut’ vil undersøge hvordan tarmbakterierne i kroppen omsætter kosten, vi indtager, til nye stoffer, som kaldes for mikrobielle metabolitter. Metabolitterne kan påvirke vores immunsystem, vores hormonsystem, vores sundhed, og måske endda vores humør.

Projektets ambition er med ny viden at give mulighed for at forudsige en given persons reaktion på en bestemt kost og dermed gøre det muligt at skræddersy kostplaner, som er tilpasset den enkelte persons tarm- og bakteriesamfund.

PRIMA vil være ledet af professor Tine Rask Licht fra DTU Fødevareinstituttet og øvrige deltagere er Thue Schwartz fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR), Københavns Universitet, samt Jeroen Raes fra Katholieke Universiteit Leuven.

Som en del af bevillingen har postdoc Henrik Roager og professor Lars Ove Dragsted fra Institut for Idræt og Ernæring modtaget 15 mio. kr med henblik på at udføre kostinterventionsstudier og analysere metabolitter i biologiske prøver ved anvendelse af metabolomics.

Novo Nordisk Fonden har bevilget de 60 mio. kroner gennem Challenge Programme 2019 inden for området ’How Dietary Factors Affect the Human Microbiome’. Læs nyheden her