13. marts 2017

Kvinder bør være fysisk aktive efter overgangsalderen

Overgangsalder

Funktionen af blodkar og muskler forringes, når kvinder går i overgangsalderen. Det kan fysisk aktivitet modvirke. Det viser et nyt studie fra Copenhagen Women Study på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. Studiet har fået stor international opmærksomhed.

Når kvinder går i overgangsalderen falder deres niveau af det kvindelige kønshormon østrogen. Det er en udfordring for deres sundhed, da hormonet har en beskyttende effekt på hjerte-karsystemet og musklerne. Resultatet er, at funktionen af både blodkar og muskler forringes, hvilket forøger risikoen for at udvikle livsstilssygdomme som hjerte-karsygdomme og sukkersyge.

Nyere undersøgelser har yderligere vist, at kvinder, der har gennemgået overgangsalderen for mere end 5 år siden ikke kan opnå de samme positive effekter af fysisk aktivitet på hjerte-karsystemet og musklerne som yngre kvinder, der stadig har høje niveauer af østrogen. Det har derfor været uklart, hvorvidt kvinder generelt efter overgangsalderen kan opnå sundhedsmæssige effekter af fysisk aktivitet på blodomløb og muskler.

Forsøgsdeltager på træningscykler

Forsøgsdeltagerne trænede 3 gange om ugen i 12 uger.

Fysisk aktivitet har stor effekt i den tidlige periode efter overgangsalderen

Nu viser helt nye resultater fra Copenhagen Women Study, at kvinder i overgangsalderen har stor effekt af at være fysisk aktive.

”Resultaterne fra vores undersøgelse viste, at kvinder der inden for de sidste år var kommet i overgangsalderen havde de samme eller endda bedre sundhedsmæssige effekter af fysisk aktivitet end kvinder der var på samme alder, men som stadig havde regelmæssig menstruation. Således kan den tidlige periode efter overgangsalderen være en tid, hvor kvinder kan få ekstra gavn af at være fysisk aktive” forklarer professor og gruppeleder Ylva Hellsten fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns universitet.

Nyopdaget komponent spiller vigtig rolle for kvindernes træning

Undersøgelsen havde også til formål at forklare, hvordan muskelcellerne og cellerne i blodkarrene reagerer på fysisk aktivitet. Også her var resultaterne meget spændende:

Vi fandt beviser for, at en specifik komponent i cellerne spiller en vigtig rolle for, hvordan træningen virker i kvinderne, som havde gennemgået overgangsalderen. Det kan medvirke til at forklare hvordan organismen forsøger at kompensere for tabet af østrogen. Betydningen af denne komponent skal derfor undersøges yderligere” forklarer adjunkt Michael Nyberg fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns universitet.

Om projektet

Tidligere har man behandlet østrogenmanglen efter overgangsalderen ved at give tilskud af østrogen, men det har vist sig at være forbundet med en lang række af uhensigtsmæssige bivirkninger, såsom øget risiko for hjertekarsygdom og kræft. Derfor har man anbefalet kvinder, at være mere fysisk aktive, da man ved, at fysisk aktivitet har mange af de samme virkninger som østrogen.

Projektet havde deltagelse af 36 kvinder i alderen 45 – 57 år. Tyve af kvinderne var endnu ikke gået i overgangsalderen og 16 kvinder havde gennemgået overgangsalderen for 1-5 år siden. De cykeltrænede i 12 uger, 3 gange om ugen af en times varighed per gang.

Resultaterne er netop blevet udgivet i artiklen ”Leg vascular and skeletal muscle mitochondrial adaptations to aerobic high-intensity exercise training are enhanced in the early postmenopausal phase” i det anerkendte tidsskrift ”Journal of Physiology”.