8. august 2017

Gravide har mindre risiko for kejsersnit, hvis de spiser sundere og er mere fysisk aktive

Graviditet

Man kan mindske risikoen for at føde ved kejsersnit med omkring 10%, hvis man spiser sundere og er mere fysisk aktiv. Det viser et nyt studie, der har samlet resultater fra 36 videnskabelige projekter med 12.526 gravide. Studiet gør op med myten om, at gravide ikke bør være fysisk aktive under graviditeten og er det største nogensinde til at undersøge effekten af livsstilsomlægninger på gravide.

Gravid kvinde

I Danmark blev der ifølge Danmarks Statistik i 2015 født 58.205 børn. Knap 13.000 af dem – svarende til 22% - blev født ved kejsersnit. Det er et indgreb, som giver en umiddelbar øget risiko for infektioner hos mor og vejrtrækningsbesvær hos barn. Sundere mad og mere motion kan mindske antallet af kejsersnit med mere end 1200 om året og dermed gøre en stor positiv forskel til gavn for både barnet, moren og samfundet.

Livsstilsændring mindsker også risiko for sukkersyge

Studiet viste også, at sundere spisevaner og mere motion kan mindske risikoen for graviditetsbetinget sukkersyge med 24%. Denne sygdom rammer cirka 3% af alle gravide i Danmark, og blandt de overvægtige er risikoen langt højere. I Danmark er knap halvdelen af kvinder i den fødedygtige alder overvægtige, og cirka 15% er svært overvægtige. Graviditetsbetinget sukkersyge øger blandt andet muligheden for, at barnet allerede ved fødslen er større end normalt, at det skal tages ved kejsersnit, har større risiko for at blive overvægtig og både mor og barn har større risiko for at udvikle type 2-diabetes senere i livet.

Behov for målrettede kostråd til overvægtige gravide

Mere end 50 forskere fra 41 forskningsenheder verden over har bidraget til studiet. Blandt disse var professor, dr. med. Arne Astrup fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet og ph.d. og post.doc. Nina Geiker fra Enhed for Diætetik og Klinisk Ernæringsforskning ved Herlev-Gentofte Hospital. Ifølge professor Arne Astrup understreger studiets resultater, at der er behov for at udvikle nationale retningsliner for kostråd til svært overvægtige gravide:

”Studiet viser klart, at vi ikke skal være bange for at begrænse vægtøgningen hos overvægtige gravide ved ændrede spisevaner og mere motion. Tværtimod nedsætter det risikoen for komplikationer, som blandt andet kan medføre kejsersnit og sukkersyge”, siger professor Arne Astrup og fortsætter: ”I Danmark er der ingen nationale retningslinjer for kostråd rettet mod svært overvægtige gravide. Heldigvis er der lokale tilbud på en række hospitaler, men vi har behov for en national vejledning, målrettet de svært overvægtige gravide.”

Studiet viste også, at ved at kombinere kostændringer med fysisk aktivitet blev vægtøgningen blandt de gravide reduceret med 0,7 kg, uanset om udgangspunktet var normalvægt, overvægt eller svær overvægt.

Flere resultater på vej

På Herlev-Gentofte Hospital har de flere projekter i gang, hvor man undersøger effekten af ændrede spisevaner, fortæller ph.d. Nina Geiker: ”På Herlev-Gentofte Hospital er vi tæt på at afslutte et stort og nyt forskningsprojekt. Her undersøger vi effekten af en proteinrig og lav glykæmisk kost hos overvægtige gravide og deres børn, og resultaterne fra denne understøtter formålet med det igangværende projekt.”

Studiet er publiceret i det internationalt anerkendte tidsskrift British Medical Journal under titlen Effect of diet and physical activity based interventions in pregnancy on gestational weight gain and pregnancy outcomes: meta-analysis of individual participant data from randomised trials.