12. september 2017

Din afføring afslører, om du kan tabe dig

Vægttab

Noget så simpelt som en fæcesprøve - det vil sige 'afføring' - afslører, om du kan tabe dig ved at følge de officielle anbefalinger og spise Ny Nordisk Hverdagsmad, som er karakteristeret ved et højt indhold af frugt, grøntsager, fibre og fuldkorn. Det viser en helt ny undersøgelse udarbejdet af en gruppe forskere fra blandt andet Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

De bakterier vi alle har i tarmen bærer potentialet til at spille en afgørende rolle i forhold til menneskets personlige ernæring og udviklingen af fedme. Det viser flere undersøgelser, der har dykket ned i bakteriernes betydning.

”Menneskets tarmbakterier er blevet knyttet til den stigende forekomst af overvægt og fedme samtidig med, at man er begyndt at undersøge, om tarmbakterierne kan have en rolle i behandlingen af dette. Men det er først nu, at vi har et gennembrud, der påviser, at nogle særlige bakterietyper er afgørende for, om det lykkes at tabe sig” siger professor, dr. med. Arne Astrup, institutleder ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Forholdet mellem to grupper af tarmbakterier er afgørende

Det er et simpelt forhold mellem 2 grupper af tarmbakterier, der er afgørende for, om overvægtige taber sig på en kost, der følger kostrådene og indeholder meget frugt, grøntsager, fiber og fuldkorn. I undersøgelsen spiste 31 forsøgspersoner Ny Nordisk Hverdagsmad i 26 uger og tabte sig gennemsnitligt 3,5 kilo, mens 23 forsøgspersoner spiste en ’gennemsnitlig dansk mad’ og tabte sig gennemsnitligt 1,7 kilo. Vægttabet var altså i gennemsnit 1,8 kilo større, når man spiste Ny Nordisk Hverdagsmad.

Højt niveau af Prevotella-bakterier fører til vægttab

Når forsøgsdeltagerne herefter blev opdelt efter deres tarmbakterier, og man genanalyserede resultaterne viste det sig, at personer med en høj andel af Prevotella-bakterier i forhold til Bacteroides-bakterier tabte sig 3,5 kg mere, når de spiste Ny Nordisk Hverdagsmad i forhold til ’gennemsnitlig dansk mad’ i løbet af de 26 uger. Havde man i stedet en lav andel af Prevotella-bakterier i forhold til Bacteroides–bakterier, så tabte man sig ikke ved at spise Ny Nordisk Hverdagsmad (se figuren). Det er cirka 50 % af befolkningen, der har en høj andel af Prevotella- i forhold til Bacteroides-bakterier.

"Undersøgelserne viser, at det kun vil være omkring halvdelen af befolkningen, der vil tabe sig, hvis de spiser efter de officielle kostråd og spiser mere frugt, grøntsager, fibre og fuldkorn. Den anden halvdel af befolkningen ser ikke ud til at have nogen gavn af disse kostomlægninger på vægten," siger adjunkt Mads Fiil Hjorth ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. Han fortsætter: ”Disse personer kan med fordel fokusere på andre kost- og motionsanbefalinger, indtil vi forhåbentlig får identificeret, hvilken strategi der virker specielt godt for dem”.

FigurEffekten af at ændre sin kost fra en gennemsnitlig dansk kost til Ny Nordisk Hverdagsmad for personer med henholdsvis et lav niveau og et højt niveau af Prevotella-bakterier i forhold til Bacteroides-bakterier.

Forskerne understreger, at de allerede har bekræftet resultaterne i to uafhængige studier, så de er sikre på at der er tale om et robust fund.

Individuel rådgivning ved vægttab

Resultaterne understreger, at biomarkører – det vil sige afføringsprøver, blodprøver eller andre bestanddele i vores krop, som siger noget om vores helbredstilstand – bør spille en langt større rolle i forhold til rådgivning om ernæring. For de giver os mulighed for at tilpasse rådgivningen til det enkelte menneske.

”Dette er et stort skridt fremad i arbejdet med at målrette ernæringen til det enkelte individ. Rådgivning baseret på denne viden om tarmbakterier vil med al sandsynlighed være mere effektiv end den "one size fits all"-tilgang, som ofte præger kostråd og ernæringsrådgivning i dag” siger adjunkt Mads Fiil Hjorth.

I dag er det primært forskningsenheder på universiteter og lignende, der undersøger sammensætningen af tarmbakterier, men som reaktion på dette forskningsgennembrud har Københavns Universitet givet licens til et firma i Boston, USA, hvor man snarligt udkommer med et koncept, der også kommer danske overvægtige til gode.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er udført i et samarbejde mellem forskere fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, DTU Fødevareinstituttet, Steno Diabetes Center og Gelesis Inc, Boston. Undersøgelsen er delvist finansieret af Gelesis Inc. Arne Astrup har siden 2012 været Clinical Advisor og medlem af External Scientific Advisory Board for Gelesis Inc.

Undersøgelsens resultater er udgivet i artiklen Pre-treatment microbial Prevotella-to-Bacteroides ratio, determines body fat loss success during a 6-month randomized controlled diet intervention i et af verdens førende fedmetidsskrifter ’International Journal of Obesity’.