21. september 2016

Du kan godt tabe dig, selvom du bærer det berømte fedme-gen

overvægt

Bærer man det berømte fedme-gen FTO har man 70% større chance for at blive svært overvægtig, og man vejer i gennemsnit 3 kilo mere end resten af befolkningen. Men et nyt stort, internationalt studie slår fast, at genet ikke forhindrer bærerne i at tabe sig.

Siluet af kvinder

Overvægt er en epidemi. På verdensplan er 2,1 milliard mennesker overvægtige. I Danmark er næsten halvdelen af befolkningen overvægtig og knap 600.000 er svært overvægtige. Der er derfor behov for, at man til stadighed arbejder på at løse fedmegåden, herunder at identificere hvilken betydning vores gener har. Og nu er man kommet en del af vejen.

Godt nyt for de overvægtige

Forskere fra Københavns Universitet har i samarbejde med forskere fra Newcastle University, UK og forskere fra en lang række andre lande gennemgået 8 studier, der inkluderede mere end 9000 personer for at finde ud af, om folk der bærer FTO-genet har sværere ved at tabe sig. Og konklusionerne er særdeles godt nyt for de overvægtige:

”Vores studie viser, at du sagtens kan tabe dig, selvom du bærer FTO-genet”, siger professor Thorkild I. A. Sørensen, der er medforfatter til artiklen og forsker ved Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research på Københavns Universitet. Han fortsætter: ”Det vil sige, at selvom du er genetisk disponeret til at blive overvægtig, så har diæter og andre metoder til vægttab samme effekt på dig, som det har på dem, som ikke bærer dette fedme-gen.”

Vigtigt for kommende forebyggelsesstrategier

Han bakkes op af sin medforfatter professor, dr. med. Arne Astrup fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, der i øvrigt selv er bærer af fedme-genet og som fastslår, at det er vigtig viden for kommende forebyggelsesstrategier: ”For folkesundheden og for de fagfolk, der arbejder med at forbedre denne, så må betydningen af disse nye indsigter ikke undervurderes. For det understreger for det første, at interventioner mod vægttab kan virke. For det andet understreger resultaterne også, at der endnu ikke er nogen grund til, at læger tester overvægtige personers gener, da man fortsat ikke har fundet nogen gener af betydning for behandlingen.”

Stort studie af fedme-genet

Studiet er blandt de største og mest gennemgribende undersøgelser af effekten af fedme-genet FTO på resultaterne af vægttab. Det er gennemført i et samarbejde mellem forskere og universiteter fra i alt 11 lande og bygger på en systematisk gennemgang af data fra 8 studier, der inkluderede i alt 9563 voksne. Studiet publiceres i dag i det internationalt anerkendte videnskabelige tidsskrift British Medical Journal (BMJ).

Studiet konkluderede at evnen til at tabe sig var til stede på tværs af køn, alder og etnicitet. Fremtidig forskning omkring virkningen af FTO på vægttab bør dykke dybere ned i, hvilken indflydelse andre gener har på effekten af vægttab.

Studiets resultater kan læses i artiklen ”FTO genotype and weight loss: a systematic review and meta-analysis of 9,563 individual participant data from eight randomized controlled trial”

Professor, dr. med. Arne Astrup
Institut for Idræt og Ernæring (NEXS), Københavns Universitet
Mail: ast@nexs.ku.dk, telefon: 2143 3302