2. oktober 2015

Ny forskning bringer os nærmere motion på pilleform

motion

Banebrydende ny forskning fra Københavns Universitet og Sydney University i Australien afslører mere end 1000 hidtil ukendte molekylære reaktioner i muskler, der udsættes for fysisk aktivitet. Afsløringen bringer os et stort skridt nærmere en forståelse af, hvad der sker i musklerne, når vi dyrker motion, og hvorfor motion er sundt. Resultatet åbner op for, at man i fremtiden potentielt set kan udvikle et lægemiddel med samme sundhedsfordele som motion.

Vi har i mange år vidst, at motion generelt er sundt og er en effektiv behandling af overvægt, type 2 diabetes, forhøjet blodtryk, åreforkalkning, demens og visse cancerformer. Men når vi har skullet forklare, hvordan det egentlig foregår, har vores nuværende viden ikke slået til. Nu har ny forskning skabt et gennembrud i vores erkendelse.

”Fysisk aktivitet producerer en byge af ekstremt komplekse reaktioner i musklerne. Og dette er første gang, vi har været i stand til at kortlægge så mange af dem. Når man i forlængelse heraf ved, hvor stor betydning fysisk aktivitet har for behandlingen af livsstilssygdomme, så er denne begyndende kortlægning af sammenhængen mellem motion og sundhed et rigtig stort gennembrud”, siger professor Erik A. Richter, der sammen med professor Bente Kiens og professor Jørgen Wojtaszewski – alle fra forskergruppen Molekylær fysiologi på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet – har foretaget undersøgelsens danske del.

I forsøget benyttede forskerne en avanceret teknik kaldet massespektrometri (en avanceret metode der kan identificere molekyler) til at analysere muskelbiopsier fra sunde, men utrænede mænd, som netop havde gennemført 10 minutters intens cykling på en kondicykel. Undersøgelsen viste at selv kortvarig, intens fysisk aktivitet aktiverer et stort antal enzymer i vores muskulatur, og skaber mere end 1000 molekylære påvirkninger i musklerne.

Et erkendelsesmæssigt gennembrud

I dag er det sådan, at de fleste lægemidler er målrettet individuelle molekyler. Men med denne nye viden kan man slå fast, at et lægemiddel som skal efterligne effekten af motion, nødvendigvis skal være målrettet flere molekyler på samme tid.

”Undersøgelsen giver dels et erkendelsesmæssigt gennembrud, men det helt store perspektiv er, at det giver mulighed for at bruge denne viden i udviklingen af nye lægemidler, der har til formål at efterligne de positive effekter af motion”, siger professor Bente Kiens, der i beskrivelsen af resultaternes vigtighed bakkes op af sin forskerkollega professor Jørgen Wojtaszewski: ”For en del mennesker – med store handicap eller ekstrem overvægt – er motion ikke en behandlingsmulighed. Ikke engang i moderat form. Derfor er det essentielt at finde andre måder at behandle disse mennesker på. Og det er denne nye viden et skridt på vejen til.”

Om studiet

Undersøgelsen er et resultat af et samarbejde mellem forskergruppen Molekylær Fysiologi ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet og University of Sydney’s Charles Perkins Centre. Undersøgelsen indgår som en del af Københavns Universitets Excellence Forskningsprogram 2016 med titlen Fysisk Aktivitet, Ernæring og Sundhed.

Resultater fra undersøgelsen kan læses i artiklen "Global phosphoproteomic analysis of human skeletal muscle reveals a network of exercise regulated kinases and AMPK substrates”, der netop er publiceret i det internationalt højt estimerede videnskabelige tidsskrift Cell Metabolism.

Professor og sektionsleder Erik Richter, telefon: 2875 1626 Kommunikationsansvarlig Kristian Levring Madsen, telefon: 4048 1684