22. oktober 2020

Bog om dans der krydser grænser

dans

Bog sætter fokus på, hvordan dans kan bidrage til at ’krydse grænser’; mellem akademia og kunstnerisk praksis, mellem dans og forskellige skolefag, mellem kulturer i forskellige samfund og meget andet. Bogen ’Dancing Across Borders: Perspectives on Dance, Young People and Change’ er redigeret af lektor Charlotte Svendler Nielsen fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet i samarbejde med Stephanie Burridge fra LASALLE College of the Arts Singapore.

Forside af bogen Dancing Across BordersDancing Across Borders: Perspectives on Dance, Young People and Change (Routledge, 2020) udkom samtidig med at verdens grænser lukkede i foråret 2020. Dette giver bogen en særlig aktualitet, for den sætter netop fokus på, hvordan dans i projekter og mere permanente tiltag kan bidrage til at ’krydse grænser’ af meget forskellig karakter: Mellem akademia og kunstnerisk praksis, mellem kunstformer og mellem dans og forskellige skolefag, mellem forskellige uddannelser og sektorer i uddannelsessystemet og mellem kulturer – både forskellige landes kulturer, men også mellem uddannelseskultur og kunstnerkultur og kulturer i forskellige dele af samfundet indenfor de samme nationale grænser.

Bogen rummer bidrag fra 42 forfattere fra 20 forskellige lande og er den tredje i en serie fra Routledge, der har UNESCOs Seoul Agenda: Goals for the Development of Arts Education som sit underliggende rationale. Bøgernes ambition er med udgangspunkt i dette rationale at skabe mere viden om, hvordan der bliver bedre adgang til uddannelse inden for de kunstneriske fagområder, hvordan det kan ske med fokus på pædagogisk kvalitet og med bidrag til social forandring.

Dancing Across Borders: Perspectives on Dance, Young People and Change blev lanceret den 14. oktober 2020 som en del af en serie af online forskningsseminarer arrangeret af LASALLE College of the Arts Singapore med deltagere fra bl.a. Singapore, Australien, Hong Kong, Indonesien, Brasilien, Sydafrika og Danmark.

Lanceringen blev indledt med et oplæg af Anna Chan fra Hong Kong Academy of Performing Arts, som satte fokus på betydningen af dans i bl.a. de politiske oprør i Hong Kong. I den efterfølgende paneldebat med andre af bogens forfattere satte Charlotte Svendler Nielsen fokus på muligheden for at styrke forskning i nødundervisning (”Emergency curriculum”) i krisetider. Dette skal samtidig udvikle ny viden om, hvordan dans og andre kunstneriske udtryksformer kan være udgangspunktet, når børn og unge mødes med social afstand (både fysisk og virtuelt), og der er behov for at arbejde med og dele sine oplevelser, fordi ens verden er vendt op og ned. At arbejde med udtryk for følelser, fx gennem kunstneriske processer, kan være en forudsætning for at påbegynde læreprocesser i de fagområder, der uddannelsespolitisk traditionelt anses for at være de vigtigste.

Læs forordet til bogserien af nyligt afdøde Sir Ken Robinson, bl.a. kendt for verdens mest sete TED talk ”Do schools kill creativity?”.

Læs mere om bogen Dancing Across Borders: Perspectives on Dance, Young People and Change (engelsk).