Trine Louise Schreiber
Lektor
Institut for Kommunikation
Karen Blixens Plads 8, 2300 København S, 15B Bygning 15B (Afsnit 2), Bygning: 15B-2-13
Medlem af:
ORCID: 0000-0003-0216-9355
Primære forskningsområder
Centrale emner i min forskning er
- Digitalisering i biblioteker
- Digitale tekster og ny social praksis
- Forståelsen af det professionelle arbejde i biblioteker
- ANT (aktør-netværk-teori) og socio-teknisk approach
Min forskning behandler spørgmål om digitaliseringens rolle i biblioteker samt hvordan teknologier reproducerer eller skaber ny social praksis inden for den nævnte kulturinstitution. Jeg har fokus på for det første hvordan kommunikative aktiviteter ændrer sig og eventuelt udvikler sig til at blive faste tilbagevendende aktiviteter, og for det andet på hvilke måder bibliotekarerne forstår og genkender en standardiseret social praksis. Gennem brug af den socio-tekniske approach undersøger jeg forandringer i den måde hvorpå det professionelle arbejde forstås. Aktør-netværks-teorien (ANT) muliggør en inddragelse af teknologien som en central aktør i forståelsen af social praksis. Jeg har i min forskning afprøvet aktør-netværk-tilgangen i en undersøgelse af uddannelsesbibliotekarers møde med digitale e-læringsobjekter. Et af spørgsmålene var netop, hvilken ny social praksis brugen af teknologien resulterede i for biblioteksformidlerne og hvordan det ændrede deres forståelse af det professionelle arbejde.
Undervisnings- og vejledningsområder
Undervisning i foråret 2023:
- Undervisning på kandidatuddannelsens modul "Kulturformidling 2: Projektskabelse"
- Undervisning på bacheloruddannelsens modul "Kulturel innovation"
ID: 44929049
Flest downloads
-
1972
downloads
Studerende, læring og webtutorials: En analyse af 3 norske læringssystemer
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Udgivet -
1223
downloads
Bibliotekerne ved de almene gymnasiale uddannelser
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning
Udgivet -
989
downloads
Evaluating the role of web-based tutorials in educational practice: using interpretative repertoires an meaning negotiation in a two step analysis
Publikation: Konferencebidrag › Paper › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet