1. februar 2018

B-vitamin

Vitaminer

Der findes mange typer B-vitamin og de er alle vandopløselige, hvilket som hovedregel betyder, at de udskilles med urinen, hvis man indtager mere end man har brug for.

B-vitamin har mange gavnlige effekter, og er vigtige for vores sundhed. Fx er de med til at opretholde sunde nerver, hud, hår, lever og vores kredsløb. Derudover kan B-vitamin beskytte os mod mentale forstyrrelser, som depression og angst.

Hvor findes B-vitamin i kosten?

Den bedste kilde til B-vitamin er ubehandlet fuldkorn, men det findes også i friske frugter, grøntsager, nødder, bælgfrugter, fisk og skaldyr.

De forskellige typer B-vitamin:

Thiamin (B1) indgår i kroppens energistofskifte. Ernæringsmæssig thiaminmangel er sjælden i Danmark og ses stort set kun hos alkoholikere. Thiamin findes i animalske fødevarer, som fx magert svinekød, torskerogn og lever fra fjerkræ, og vegetabilske, som fx solsikkekerner, nødder, brune og parboiled ris og havregryn.

Riboflavin (B2) indgår også i energistofskiftet og er vigtigt når kulhydrat, fedt og protein skal omdannes til energi. Ernæringsmæssig Riboflavinmangel er sjælden i Danmark. Riboflavin findes i de fleste fødevarer fra både dyr og planter, specielt mælk, ost æg og kød.

Niacin (B3) er med til omdanne kulhydrat, protein og fedt til energi. Ernæringsmæssig mangel på niacin er sjælden i Danmark. Niacin findes i de fleste proteinholdige fødevarer, fx tun, laks, kylling, oksekød, jordnødder, solsikkekerner og champignon.

Panthotensyre (B5) er nødvendig i forbindelse med dannelse af fedtsyrer og kolesterol. Ernæringsmæssig panthotensyre mangel er stort set ukendt i Danmark. Findes i næsten alt levende materiale, særligt gode kilder er indmad, æggeblommer, jordnødder og gule ærter.

Pyridoxin (B6) spiller en vigtig rolle for normal aminosyreomsætning, enzymfunktion og for dannelse af signalstoffer og hæmoglobin. Ernæringsmæssig mangel på pyridoxin er sjælden i Danmark, men det forekommer. Findes mest i animalske produkter, som fx tun, laks, fjerkræ, oksekød, kalvekød og svinekød.

Cobalamin (B12) er med til at forebygge blodmangel, vedligeholder fertiliteten, fremmer normal vækst og udvikling. Cobalamin dannes af mikroorganismer som bakterier, og findes udelukkende i animalske produkter, som lever, østers, torskerogn, leverpostej, hummer og æggeblomme. Da B12 vitamin ikke findes i vegetabilske produkter anbefales veganere af tage tilskud.

Biotin har betydning for omsætningen af fedt og kulhydrater. Ernæringsmæssig mangel på Biotin er stort set ukendt i Danmark. Biotin findes især i lever, æggeblomme, hvedeklid og havregryn, samt i visse grøntsager.

Folat (folinsyre, folsyre) har betydning for omsætningen af aminosyrer og DNA syntese, derudover er folsyre vigtigt for gravide, da mangel kan føre til fosterskader. Betydningen af folat i relation til kræft er ikke klarlagt. Folat i overskud kan muligvis få allerede dannede kræftceller til at vokse hurtigere. Folat nævnes også i relation til forebyggelse af hjertekarsygdomme, men store epidemiologiske undersøgelser har ikke kunnet bevise en sammenhæng. Folat findes bl.a. i grøntsager og fuldkornsprodukter. Kvinder der planlægger graviditet anbefales at tage tilskud.

Professor Susanne Bügel