Network analysis and qualitative discourse analysis of a classroom group discussion

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

Der foreslås en ny metode til kvalitativ diskursanalyse (QDA) med henblik på at opnå øget indsigt i læringsmuligheder og indikatorer, der opstår i gruppens gruppediskussioner. Konstitutionen af denne nye metode har to hovedkomponenter: en diskursanalyse tilgang, der sigter på at identificere forholdet mellem indhold og gruppedynamik; og en netværksanalyse (NA) tilgang, der bruger de samme data til at identificere meningsrelaterede strukturelle dynamikker, der findes i dataene. Den foreslåede metode parrer disse to komponenter for at skabe et supplerende iterativt udveksling, der letter opnåelsen af større analytiske indsigter, end det kan opnås ved en af de to komponenter individuelt. De kritiske aspekter af metoden er illustreret og diskuteret ved hjælp af rigtige klasseværelsesdata på måder der giver et proceduremæssigt eksemplar. Styrkerne og begrænsningerne af den foreslåede metode diskuteres også.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftInternational Journal of Research and Method in Education
Vol/bind42
Udgave nummer3
Sider (fra-til)317-339
Antal sider23
ISSN1743-727X
DOI
StatusUdgivet - 2019

ID: 200338624