Klyngevejledning til ph.d.- studerendes artikelskrivning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisningfagfællebedømt

Standard

Klyngevejledning til ph.d.- studerendes artikelskrivning. / Sylow, Lykke.

Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects 2020. red. / Frederik V. Christiansen; Axel A. Arias. Copenhagen : Department of Science Education, University of Copenhagen, 2020. s. 109-119 (Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects, Bind 15).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisningfagfællebedømt

Harvard

Sylow, L 2020, Klyngevejledning til ph.d.- studerendes artikelskrivning. i FV Christiansen & AA Arias (red), Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects 2020. Department of Science Education, University of Copenhagen, Copenhagen, Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects, bind 15, s. 109-119. <https://www.ind.ku.dk/publikationer/up_projekter/improving-university-science-teaching-and-learning---pedagogical-projects-2020---volume-15/Pedagogical_Projects_2020-Volume_15.pdf>

APA

Sylow, L. (2020). Klyngevejledning til ph.d.- studerendes artikelskrivning. I F. V. Christiansen, & A. A. Arias (red.), Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects 2020 (s. 109-119). Department of Science Education, University of Copenhagen. Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects Bind 15 https://www.ind.ku.dk/publikationer/up_projekter/improving-university-science-teaching-and-learning---pedagogical-projects-2020---volume-15/Pedagogical_Projects_2020-Volume_15.pdf

Vancouver

Sylow L. Klyngevejledning til ph.d.- studerendes artikelskrivning. I Christiansen FV, Arias AA, red., Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects 2020. Copenhagen: Department of Science Education, University of Copenhagen. 2020. s. 109-119. (Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects, Bind 15).

Author

Sylow, Lykke. / Klyngevejledning til ph.d.- studerendes artikelskrivning. Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects 2020. red. / Frederik V. Christiansen ; Axel A. Arias. Copenhagen : Department of Science Education, University of Copenhagen, 2020. s. 109-119 (Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects, Bind 15).

Bibtex

@inbook{d08eadb21ab44504abe331dd51fb7023,
title = "Klyngevejledning til ph.d.- studerendes artikelskrivning",
abstract = "If{\o}lge ph.d.-bekendtg{\o}relsen, er ”Ph.d.-uddannelsen er en forskeruddannelse, der p{\aa} internationalt niveau kvalificerer den ph.d.-studerende til selvst{\ae}ndigt at varetage forsknings-, [. . . ] opgaver . . . ” For at opfylde dette m{\aa}l, skal ph.d.-studerende bl.a. udf{\o}re eksperimenter, opn{\aa} metodologiske f{\ae}rdigheder og erhverve sig faglig akademisk viden. Dette skal udmunde sig i videnskabelige artikler og artikelskrivning er en hj{\o}rnesten ien videnskabelig uddannelse.Ved artikelskrivning, er l{\ae}ringsm{\aa}lene at de studerende opn{\aa}r viden om og erfaring med at pr{\ae}sentere og analysere resultater (grafer mm), beskrive resultater, samt diskuterer resultaterne op imod eksisterende litteratur; alt sammen p{\aa} skrift og inden for de formatm{\ae}ssige krav formuleret af tidsskriftet. Artikelskrivningsprocessen fungerer dog langt fra optimalt ide fleste forskningsgrupper, inklusiv min. Typisk arbejder ph.d.-studerende intensivt i laboratoriet med at foretage fors{\o}g. F{\o}rst n{\aa}r alle data menes indsamlet, begynder artikelskrivningen. Skrivearbejdet kan tage m{\aa}neder hvor den ph.d.-studerende sidder alene og skriver, fortolker data, l{\ae}ser relevant litteratur mm. Herefter sendes et manuskriptudkast til vejleder som kommenterer p{\aa} produktet. F{\o}rst p{\aa} dette tidpunkt i processen, bliver det ofte klart at der mangler visse analyser/resultater og den studerende m{\aa} tilbage i laboratoriet, samtidig med at manuskriptteksten omformuleres. Denne proces kan foreg{\aa} 3-4 gange. Herefter sendes manuskriptet til medforfattere, hvorefter der igen kan {\aa}bnes op for nye eksperimenter. Det er en ineffektivproces hvor det faglige udbytte for de ph.d.-studerende ikke er optimalt.",
author = "Lykke Sylow",
note = "CURIS 2020 NEXS 401",
year = "2020",
language = "Dansk",
series = "Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects",
pages = "109--119",
editor = "Christiansen, {Frederik V.} and Arias, {Axel A.}",
booktitle = "Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects 2020",
publisher = "Department of Science Education, University of Copenhagen",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Klyngevejledning til ph.d.- studerendes artikelskrivning

AU - Sylow, Lykke

N1 - CURIS 2020 NEXS 401

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Ifølge ph.d.-bekendtgørelsen, er ”Ph.d.-uddannelsen er en forskeruddannelse, der på internationalt niveau kvalificerer den ph.d.-studerende til selvstændigt at varetage forsknings-, [. . . ] opgaver . . . ” For at opfylde dette mål, skal ph.d.-studerende bl.a. udføre eksperimenter, opnå metodologiske færdigheder og erhverve sig faglig akademisk viden. Dette skal udmunde sig i videnskabelige artikler og artikelskrivning er en hjørnesten ien videnskabelig uddannelse.Ved artikelskrivning, er læringsmålene at de studerende opnår viden om og erfaring med at præsentere og analysere resultater (grafer mm), beskrive resultater, samt diskuterer resultaterne op imod eksisterende litteratur; alt sammen på skrift og inden for de formatmæssige krav formuleret af tidsskriftet. Artikelskrivningsprocessen fungerer dog langt fra optimalt ide fleste forskningsgrupper, inklusiv min. Typisk arbejder ph.d.-studerende intensivt i laboratoriet med at foretage forsøg. Først når alle data menes indsamlet, begynder artikelskrivningen. Skrivearbejdet kan tage måneder hvor den ph.d.-studerende sidder alene og skriver, fortolker data, læser relevant litteratur mm. Herefter sendes et manuskriptudkast til vejleder som kommenterer på produktet. Først på dette tidpunkt i processen, bliver det ofte klart at der mangler visse analyser/resultater og den studerende må tilbage i laboratoriet, samtidig med at manuskriptteksten omformuleres. Denne proces kan foregå 3-4 gange. Herefter sendes manuskriptet til medforfattere, hvorefter der igen kan åbnes op for nye eksperimenter. Det er en ineffektivproces hvor det faglige udbytte for de ph.d.-studerende ikke er optimalt.

AB - Ifølge ph.d.-bekendtgørelsen, er ”Ph.d.-uddannelsen er en forskeruddannelse, der på internationalt niveau kvalificerer den ph.d.-studerende til selvstændigt at varetage forsknings-, [. . . ] opgaver . . . ” For at opfylde dette mål, skal ph.d.-studerende bl.a. udføre eksperimenter, opnå metodologiske færdigheder og erhverve sig faglig akademisk viden. Dette skal udmunde sig i videnskabelige artikler og artikelskrivning er en hjørnesten ien videnskabelig uddannelse.Ved artikelskrivning, er læringsmålene at de studerende opnår viden om og erfaring med at præsentere og analysere resultater (grafer mm), beskrive resultater, samt diskuterer resultaterne op imod eksisterende litteratur; alt sammen på skrift og inden for de formatmæssige krav formuleret af tidsskriftet. Artikelskrivningsprocessen fungerer dog langt fra optimalt ide fleste forskningsgrupper, inklusiv min. Typisk arbejder ph.d.-studerende intensivt i laboratoriet med at foretage forsøg. Først når alle data menes indsamlet, begynder artikelskrivningen. Skrivearbejdet kan tage måneder hvor den ph.d.-studerende sidder alene og skriver, fortolker data, læser relevant litteratur mm. Herefter sendes et manuskriptudkast til vejleder som kommenterer på produktet. Først på dette tidpunkt i processen, bliver det ofte klart at der mangler visse analyser/resultater og den studerende må tilbage i laboratoriet, samtidig med at manuskriptteksten omformuleres. Denne proces kan foregå 3-4 gange. Herefter sendes manuskriptet til medforfattere, hvorefter der igen kan åbnes op for nye eksperimenter. Det er en ineffektivproces hvor det faglige udbytte for de ph.d.-studerende ikke er optimalt.

M3 - Bidrag til bog/antologi

T3 - Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects

SP - 109

EP - 119

BT - Improving University Science Teaching and Learning - Pedagogical Projects 2020

A2 - Christiansen, Frederik V.

A2 - Arias, Axel A.

PB - Department of Science Education, University of Copenhagen

CY - Copenhagen

ER -

ID: 258080325