PLAYMORE

Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading

I PLAYMORE projektet vil vi prøve at afdække hvordan en sammenkobling mellem bevægelse og læsning har en effekt på børns præstation og motivation for læsning.

Læsning er en kompleks færdighed, som har en essentiel rolle i det moderne samfund. Dog læser alle børn ikke lige godt, hvorfor det er vigtigt at undersøge potentielle strategier til at øge børns læseevner. Dette projekt ønsker at undersøge, hvordan legebaseret motorisk- og kognitiv træning kan forbedre læseevnen for børn.

Eleverne i 0.C fra Randersgade skole på Østerbro i København var nogle af de børn, der deltog i Playmore-projektet. Filmen giver et indblik i børnenes aktiviteter og de tre grupper, som de blev opdelt i; en finmotorisk gruppe, en grovmotorisk gruppe og en kontrolgruppe.

 

 

 

 

 

Motor-enriched encoding can improve Children’s early letter recognition. Damsgaard, L., Elleby, S. R., Gejl, A. K., Malling, A. S. B., Bugge, A., Lundbye-Jensen, J., ... & Wienecke, J., 2020, Frontiers in Psychology, 11.

Blot 10 minutters bevægelse gør elever bedre. Artikel af Pernille Mainz på Politiken.dk 25/11-2020. Kræver abonnement.

Motor-enriched learning for improving pre-reading and word recognition skills in preschool children aged 5-6 years - study protocol for the PLAYMORE randomized controlled trial Gejl, A. K.Malling, Anne Sofie BøghDamsgaard, LinnVeber-Nielsen, A. & Wienecke, Jacob2021I : B M C Pediatrics. 2118 s., 2.

 

 

Involverede i projektet

Navn Titel Telefon E-mail
Jacob Wienecke Lektor +4535327346 E-mail
Linn Damsgaard Ph.d.-studerende +4530503866 E-mail

Støttet af

Danmarks Frie Forskningsfond.

Samarbejde

Projektet er et tværvidenskabeligt samarbejde mellem forskere indenfor det læsefaglige, psykologiske og neurofysiologiske forskningsområder.

Kontakt

Jacob Wienecke
Lektor