Unge, Holdspil og Medborgerskab: Det Dårlige Selskab? Et Lokalt Aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Unge, Holdspil og Medborgerskab : Det Dårlige Selskab? Et Lokalt Aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro. / Ryom, Knud Eske.

København : Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 332 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Ryom, KE 2017, Unge, Holdspil og Medborgerskab: Det Dårlige Selskab? Et Lokalt Aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro. Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, København. <https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99121965840805763>

APA

Ryom, K. E. (2017). Unge, Holdspil og Medborgerskab: Det Dårlige Selskab? Et Lokalt Aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro. Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99121965840805763

Vancouver

Ryom KE. Unge, Holdspil og Medborgerskab: Det Dårlige Selskab? Et Lokalt Aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro. København: Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 332 s.

Author

Ryom, Knud Eske. / Unge, Holdspil og Medborgerskab : Det Dårlige Selskab? Et Lokalt Aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro. København : Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 332 s.

Bibtex

@phdthesis{0063ab9627e04d409ff80fa57bf635a9,
title = "Unge, Holdspil og Medborgerskab: Det D{\aa}rlige Selskab? Et Lokalt Aktionsforskningsprojekt p{\aa} Ydre N{\o}rrebro",
abstract = "Denne afhandling belyser et community psykologisk projekt, som unders{\o}gte betydningen af et procesorienteret forl{\o}b med drenge i alderen 12-16 {\aa}r p{\aa} R{\aa}dmandsgade Skole, Ydre N{\o}rrebro. Afhandlingen bygger p{\aa} psykologiske (community psykologi, livsduelighed og livskompetencer) og sociologiske teorier (social kapital), som s{\ae}ttes i relation til udvikling af lokalmilj{\o}et i kraft af skolen og deltagerne. Selve studiet tog sit udgangspunkt i det forhold, at mange bydele i Danmark oplever store sociale udfordringer med unge drenge og deres evne til bl.a. at tage aktivt ansvar for deres egen livssituation. Studiet tog fat i denne udfordring ved at s{\o}ge at skabe nye perspektiver p{\aa} unge drenges liv i et s{\aa}dant milj{\o}. Det drejede sig om at give mulighed for nye m{\aa}der at udvikle livskompetencer og skabe livsduelighed gennem aktiv deltagelse i holdspil, forskellige sociale og faglige l{\ae}ringsaktiviteter samt coaching/mentoring.Behovet for dette skal ses i lyset af en senmoderne kontekst, hvor udvikling blandt unge i vid udstr{\ae}kning handler om at ”skabe sig selv” og synes karakteriseret ved en udpr{\ae}get grad af kollektivt orienteret individualisme. Dermed forekommer det plausibelt, at der er en sammenh{\ae}ng mellem individuel kapacitets- og kompetenceudvikling og paratheden til medborgerskab og aktiv deltagelse i lokalmilj{\o}et.Pr{\ae}get af en s{\aa}dan kontekst, hvor den enkelte selv er ansvarlig for at lykkes, engagerer man sig som hovedregel prim{\ae}rt d{\'e}r, hvor man oplever, at der er en realistisk chance for at lykkes. Dermed synes der behov for indsatser, der kan styrke denne gruppe af drenge, s{\aa} de oplever handlekompetencer, som kan betyde, at de kan agere p{\aa} nye m{\aa}der.At udvikle sig som menneske beh{\o}ver ikke anses som et individuelt projekt, derfor s{\o}ger denne afhandling at l{\ae}gge v{\ae}gt p{\aa} f{\ae}llesskabet, og p{\aa} hvordan lokalmilj{\o} og deltagere kan udvikles igennem samskabelse. En m{\aa}de at skabe samskabelse p{\aa} er igennem involvering og et f{\ae}lles tredje, derfor anl{\ae}gger denne afhandling ogs{\aa} et handlingsrettet perspektiv.Afhandlingen s{\o}ger overordnet at besvare problemformuleringen: Hvordan og med hvilken betydning kan en handlingsrettet eksperiment bidrage til at udvikle medborgerskab og personlig udvikling blandt 12-16 {\aa}rige drenge fra et ”s{\ae}rligt udsat boligomr{\aa}de” i K{\o}benhavn?Afhandlingens prim{\ae}re fundament, er community psykologi og aktionsforskning med inddragelse af andre teoretiske perspektiver.Kapitel 1 fungerer som en indf{\o}ring for l{\ae}seren. Her pr{\ae}senteres de udfordringer som bydelen N{\o}rrebro st{\aa}r overfor og skolens udfordringer. Det s{\o}ges her at konteksttualisere for l{\ae}seren, hvad der kendetegner omr{\aa}det, deltagerne og milj{\o}et. N{\o}glebegreberne livsduelighed, livskompetencer, social kapital og medborgerskab introduceres. Hvorefter mere generelle emner bearbejdes, s{\aa}som: a) Unge fra socialt udsatte boligomr{\aa}der, med fokus p{\aa} hvordan samfundet oplever denne gruppe. b) Nogle af de s{\ae}rlige kendetegn ved det senmoderne samfund, og hvordan coaching og identitet bliver relevant i et s{\aa}dant samfund. c) Betydningen af l{\ae}ring beskrives, hvorefter holdsport og foreningsidr{\ae}t beskrives, og hvorfor de kan bidrage ift. problemstillingen. d) En kort introduktion til integration og medborgerskab freml{\ae}gges, og der argumenteres for brugen af medborgerskab frem for integration. Udover disse forefindes i dette kapitel en kontekstualisering af N{\o}rrebro og den skole der er samarbejdet med. Kapitlet sluttes af med en freml{\ae}gning af en litteraturgennemgang af lignende projekter, hvor projekter, som har haft elementer af lignende (men ikke sammenlignelige) karakter, pr{\ae}senteres.Kapitel 2 er den teoretiske og filosofiske ramme, som projektet har taget i brug. F{\o}rste pr{\ae}ciseres den videnskabsteoretiske tilgang, som har kendetegnet studiet med udgangspunkt i aktionsforskning og deltagende/handlingsrettet forskning. Dern{\ae}st pr{\ae}senteres community psykologi, som indenfor psykologien til dels kan ses som en videref{\o}relse af aktionsforskning indenfor en psykologisk ramme. Herefter pr{\ae}senteres tredje generations coaching som et dialogisk v{\ae}rkt{\o}j til gruppe og individuelt udviklende samtaler. Efter dette freml{\ae}gges perspektiverne som afhandlingen s{\ae}tter i spil i kraft af livsduelighed, livskompetencer og social kapital. Livsduelighed omhandler i sin essens om at fremme sund udvikling hos b{\o}rn. Livskompetencer d{\ae}kker en r{\ae}kke kompetencer af betydning for individet nu og her, men ogs{\aa} fremadrettet. Livskompetencer kan i denne forbindelse ogs{\aa} ses som basale for udvikling af livsduelighed. Social kapital henviser til den sociale sammenh{\ae}ngskraft i et milj{\o} eller samfund. For at st{\o}tte udvikling af social kapital kan elementer som normer, sociale netv{\ae}rk og tillid bearbejdes i et community.Kapitel 3 behandler det metodiske grundlag, som afhandlingen bygger p{\aa}. Den metodiske struktur for projekt unge, holdspil og medborgerskab pr{\ae}senteres her. Med struktur inspireret fra en kvalitativ ramme, til behandling af prim{\ae}r empiri. Kvalitetskriterier pr{\ae}senteres, og vigtigheden i at bedrive etisk ansvarlig forskning dr{\o}ftes. Herudover pr{\ae}senteres de tre studier som er den af det samlede eksperiment, fodbold, coaching/mentoring og l{\ae}ring. Derefter pr{\ae}senteres de enkelte metodiske v{\ae}rkt{\o}jer (multimethod), som har v{\ae}ret brugt til at indsamle empiri. Hvordan det kan kobles en kvantitative metode som sp{\o}rgeskemaer i et aktionsforskningsprojekt diskuteres ogs{\aa}, samt hvordan metoderne er brugt strategisk undervejs i projektet. Disse metoder indeb{\ae}rer:feltarbejde, interviews, sp{\o}rgeskemaer, observationer og fokusgrupper. Som sidste element behandles og overvejes de etiske perspektiver og dilemmaer som et projekt som dette kan medf{\o}re.Kapitel 4 er afhandlingens analyse. Her bliver empirien indsamletog behandlet med forskellige analyseteknikker. F{\o}rste del pr{\ae}senterer den analysestrategi, som er valgt, og der argumenteres for denne ud fra {\o}nsket om at unders{\o}ge deltagernes oplevelse og betydning af projektet. For at komme t{\ae}ttere p{\aa} deltagerne rummer analysen et f{\o}rste skridt i form af en narrativ inspireret pr{\ae}sentation af tre fort{\ae}llinger. Disse fort{\ae}llinger skal give l{\ae}seren indblik i drengenes livsverden og deres unikke oplevelser. Dern{\ae}st analyseres interviewmaterialet med udgangspunkt i en IPA (interpretative phenomenological analysis) analyse, hvor der s{\o}ges ind til drengenes unikke oplevelser og meningsdannelse om forl{\o}bet. Derefter tilvejebringer en cross-case analyse generelle oplevelser og meningsdannelser om forl{\o}bet, som struktureres i temaer og pr{\ae}senteres. Derefter f{\o}lger en kvantitativ analyse af sp{\o}rgeskemadata, som med udgangspunkt i en ANOVA analyse beskrives og pr{\ae}senteres. Afsnittet afsluttes med en opsummering og opsamling af samtlige resultater p{\aa} baggrund af analysen.Kapitel 5 er afhandlingens afsluttende del, her diskuteres resultaterne som projektet peger i retning af. Med udgangspunkt i aktionsforskningen diskuteres f{\o}rst processen og hvilke erfaringer den har medf{\o}rt. Her tages der udgangspunkt i 1-2-3. persons perspektiv. Dern{\ae}st struktureres resten af diskussionen overordnet omkring to dele: a) F{\ae}llesskabet og b) Livsduelighed. Disse to afsnit itales{\ae}tter p{\aa} den ene side de sociale og lokale betydninger og p{\aa} den anden side de mere individuelle betydninger som f{\o}lge af projektet. Som en afrunding p{\aa} denne del af diskussionen, afsluttes der med en refleksion over projektet som helhed. Derudover pr{\ae}senteres afhandlingens fire vigtigste fund, som ogs{\aa} pr{\ae}senteres sidst i dette resume. Der pr{\ae}senteres et fundament for en mulig model for arbejdet med m{\aa}lgruppen. Her l{\ae}gges der i s{\ae}rdeleshed v{\ae}gt p{\aa} coaching og fodbold i kraft af den synergieffekt, de synes at betyde, samt det forhold at de p{\aa} hver sin m{\aa}de synes at kunne styrke de sociale relationer og individuelle kompetencer. Afhandlingen afsluttes med en konklusion, perspektiver p{\aa} fremtidigt arbejde med m{\aa}lgruppen og forskningsimplikationer.",
author = "Ryom, {Knud Eske}",
note = "CURIS 2017 NEXS 241",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7209-043-6",
publisher = "Institut for Idr{\ae}t og Ern{\ae}ring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Unge, Holdspil og Medborgerskab

T2 - Det Dårlige Selskab? Et Lokalt Aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro

AU - Ryom, Knud Eske

N1 - CURIS 2017 NEXS 241

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Denne afhandling belyser et community psykologisk projekt, som undersøgte betydningen af et procesorienteret forløb med drenge i alderen 12-16 år på Rådmandsgade Skole, Ydre Nørrebro. Afhandlingen bygger på psykologiske (community psykologi, livsduelighed og livskompetencer) og sociologiske teorier (social kapital), som sættes i relation til udvikling af lokalmiljøet i kraft af skolen og deltagerne. Selve studiet tog sit udgangspunkt i det forhold, at mange bydele i Danmark oplever store sociale udfordringer med unge drenge og deres evne til bl.a. at tage aktivt ansvar for deres egen livssituation. Studiet tog fat i denne udfordring ved at søge at skabe nye perspektiver på unge drenges liv i et sådant miljø. Det drejede sig om at give mulighed for nye måder at udvikle livskompetencer og skabe livsduelighed gennem aktiv deltagelse i holdspil, forskellige sociale og faglige læringsaktiviteter samt coaching/mentoring.Behovet for dette skal ses i lyset af en senmoderne kontekst, hvor udvikling blandt unge i vid udstrækning handler om at ”skabe sig selv” og synes karakteriseret ved en udpræget grad af kollektivt orienteret individualisme. Dermed forekommer det plausibelt, at der er en sammenhæng mellem individuel kapacitets- og kompetenceudvikling og paratheden til medborgerskab og aktiv deltagelse i lokalmiljøet.Præget af en sådan kontekst, hvor den enkelte selv er ansvarlig for at lykkes, engagerer man sig som hovedregel primært dér, hvor man oplever, at der er en realistisk chance for at lykkes. Dermed synes der behov for indsatser, der kan styrke denne gruppe af drenge, så de oplever handlekompetencer, som kan betyde, at de kan agere på nye måder.At udvikle sig som menneske behøver ikke anses som et individuelt projekt, derfor søger denne afhandling at lægge vægt på fællesskabet, og på hvordan lokalmiljø og deltagere kan udvikles igennem samskabelse. En måde at skabe samskabelse på er igennem involvering og et fælles tredje, derfor anlægger denne afhandling også et handlingsrettet perspektiv.Afhandlingen søger overordnet at besvare problemformuleringen: Hvordan og med hvilken betydning kan en handlingsrettet eksperiment bidrage til at udvikle medborgerskab og personlig udvikling blandt 12-16 årige drenge fra et ”særligt udsat boligområde” i København?Afhandlingens primære fundament, er community psykologi og aktionsforskning med inddragelse af andre teoretiske perspektiver.Kapitel 1 fungerer som en indføring for læseren. Her præsenteres de udfordringer som bydelen Nørrebro står overfor og skolens udfordringer. Det søges her at konteksttualisere for læseren, hvad der kendetegner området, deltagerne og miljøet. Nøglebegreberne livsduelighed, livskompetencer, social kapital og medborgerskab introduceres. Hvorefter mere generelle emner bearbejdes, såsom: a) Unge fra socialt udsatte boligområder, med fokus på hvordan samfundet oplever denne gruppe. b) Nogle af de særlige kendetegn ved det senmoderne samfund, og hvordan coaching og identitet bliver relevant i et sådant samfund. c) Betydningen af læring beskrives, hvorefter holdsport og foreningsidræt beskrives, og hvorfor de kan bidrage ift. problemstillingen. d) En kort introduktion til integration og medborgerskab fremlægges, og der argumenteres for brugen af medborgerskab frem for integration. Udover disse forefindes i dette kapitel en kontekstualisering af Nørrebro og den skole der er samarbejdet med. Kapitlet sluttes af med en fremlægning af en litteraturgennemgang af lignende projekter, hvor projekter, som har haft elementer af lignende (men ikke sammenlignelige) karakter, præsenteres.Kapitel 2 er den teoretiske og filosofiske ramme, som projektet har taget i brug. Første præciseres den videnskabsteoretiske tilgang, som har kendetegnet studiet med udgangspunkt i aktionsforskning og deltagende/handlingsrettet forskning. Dernæst præsenteres community psykologi, som indenfor psykologien til dels kan ses som en videreførelse af aktionsforskning indenfor en psykologisk ramme. Herefter præsenteres tredje generations coaching som et dialogisk værktøj til gruppe og individuelt udviklende samtaler. Efter dette fremlægges perspektiverne som afhandlingen sætter i spil i kraft af livsduelighed, livskompetencer og social kapital. Livsduelighed omhandler i sin essens om at fremme sund udvikling hos børn. Livskompetencer dækker en række kompetencer af betydning for individet nu og her, men også fremadrettet. Livskompetencer kan i denne forbindelse også ses som basale for udvikling af livsduelighed. Social kapital henviser til den sociale sammenhængskraft i et miljø eller samfund. For at støtte udvikling af social kapital kan elementer som normer, sociale netværk og tillid bearbejdes i et community.Kapitel 3 behandler det metodiske grundlag, som afhandlingen bygger på. Den metodiske struktur for projekt unge, holdspil og medborgerskab præsenteres her. Med struktur inspireret fra en kvalitativ ramme, til behandling af primær empiri. Kvalitetskriterier præsenteres, og vigtigheden i at bedrive etisk ansvarlig forskning drøftes. Herudover præsenteres de tre studier som er den af det samlede eksperiment, fodbold, coaching/mentoring og læring. Derefter præsenteres de enkelte metodiske værktøjer (multimethod), som har været brugt til at indsamle empiri. Hvordan det kan kobles en kvantitative metode som spørgeskemaer i et aktionsforskningsprojekt diskuteres også, samt hvordan metoderne er brugt strategisk undervejs i projektet. Disse metoder indebærer:feltarbejde, interviews, spørgeskemaer, observationer og fokusgrupper. Som sidste element behandles og overvejes de etiske perspektiver og dilemmaer som et projekt som dette kan medføre.Kapitel 4 er afhandlingens analyse. Her bliver empirien indsamletog behandlet med forskellige analyseteknikker. Første del præsenterer den analysestrategi, som er valgt, og der argumenteres for denne ud fra ønsket om at undersøge deltagernes oplevelse og betydning af projektet. For at komme tættere på deltagerne rummer analysen et første skridt i form af en narrativ inspireret præsentation af tre fortællinger. Disse fortællinger skal give læseren indblik i drengenes livsverden og deres unikke oplevelser. Dernæst analyseres interviewmaterialet med udgangspunkt i en IPA (interpretative phenomenological analysis) analyse, hvor der søges ind til drengenes unikke oplevelser og meningsdannelse om forløbet. Derefter tilvejebringer en cross-case analyse generelle oplevelser og meningsdannelser om forløbet, som struktureres i temaer og præsenteres. Derefter følger en kvantitativ analyse af spørgeskemadata, som med udgangspunkt i en ANOVA analyse beskrives og præsenteres. Afsnittet afsluttes med en opsummering og opsamling af samtlige resultater på baggrund af analysen.Kapitel 5 er afhandlingens afsluttende del, her diskuteres resultaterne som projektet peger i retning af. Med udgangspunkt i aktionsforskningen diskuteres først processen og hvilke erfaringer den har medført. Her tages der udgangspunkt i 1-2-3. persons perspektiv. Dernæst struktureres resten af diskussionen overordnet omkring to dele: a) Fællesskabet og b) Livsduelighed. Disse to afsnit italesætter på den ene side de sociale og lokale betydninger og på den anden side de mere individuelle betydninger som følge af projektet. Som en afrunding på denne del af diskussionen, afsluttes der med en refleksion over projektet som helhed. Derudover præsenteres afhandlingens fire vigtigste fund, som også præsenteres sidst i dette resume. Der præsenteres et fundament for en mulig model for arbejdet med målgruppen. Her lægges der i særdeleshed vægt på coaching og fodbold i kraft af den synergieffekt, de synes at betyde, samt det forhold at de på hver sin måde synes at kunne styrke de sociale relationer og individuelle kompetencer. Afhandlingen afsluttes med en konklusion, perspektiver på fremtidigt arbejde med målgruppen og forskningsimplikationer.

AB - Denne afhandling belyser et community psykologisk projekt, som undersøgte betydningen af et procesorienteret forløb med drenge i alderen 12-16 år på Rådmandsgade Skole, Ydre Nørrebro. Afhandlingen bygger på psykologiske (community psykologi, livsduelighed og livskompetencer) og sociologiske teorier (social kapital), som sættes i relation til udvikling af lokalmiljøet i kraft af skolen og deltagerne. Selve studiet tog sit udgangspunkt i det forhold, at mange bydele i Danmark oplever store sociale udfordringer med unge drenge og deres evne til bl.a. at tage aktivt ansvar for deres egen livssituation. Studiet tog fat i denne udfordring ved at søge at skabe nye perspektiver på unge drenges liv i et sådant miljø. Det drejede sig om at give mulighed for nye måder at udvikle livskompetencer og skabe livsduelighed gennem aktiv deltagelse i holdspil, forskellige sociale og faglige læringsaktiviteter samt coaching/mentoring.Behovet for dette skal ses i lyset af en senmoderne kontekst, hvor udvikling blandt unge i vid udstrækning handler om at ”skabe sig selv” og synes karakteriseret ved en udpræget grad af kollektivt orienteret individualisme. Dermed forekommer det plausibelt, at der er en sammenhæng mellem individuel kapacitets- og kompetenceudvikling og paratheden til medborgerskab og aktiv deltagelse i lokalmiljøet.Præget af en sådan kontekst, hvor den enkelte selv er ansvarlig for at lykkes, engagerer man sig som hovedregel primært dér, hvor man oplever, at der er en realistisk chance for at lykkes. Dermed synes der behov for indsatser, der kan styrke denne gruppe af drenge, så de oplever handlekompetencer, som kan betyde, at de kan agere på nye måder.At udvikle sig som menneske behøver ikke anses som et individuelt projekt, derfor søger denne afhandling at lægge vægt på fællesskabet, og på hvordan lokalmiljø og deltagere kan udvikles igennem samskabelse. En måde at skabe samskabelse på er igennem involvering og et fælles tredje, derfor anlægger denne afhandling også et handlingsrettet perspektiv.Afhandlingen søger overordnet at besvare problemformuleringen: Hvordan og med hvilken betydning kan en handlingsrettet eksperiment bidrage til at udvikle medborgerskab og personlig udvikling blandt 12-16 årige drenge fra et ”særligt udsat boligområde” i København?Afhandlingens primære fundament, er community psykologi og aktionsforskning med inddragelse af andre teoretiske perspektiver.Kapitel 1 fungerer som en indføring for læseren. Her præsenteres de udfordringer som bydelen Nørrebro står overfor og skolens udfordringer. Det søges her at konteksttualisere for læseren, hvad der kendetegner området, deltagerne og miljøet. Nøglebegreberne livsduelighed, livskompetencer, social kapital og medborgerskab introduceres. Hvorefter mere generelle emner bearbejdes, såsom: a) Unge fra socialt udsatte boligområder, med fokus på hvordan samfundet oplever denne gruppe. b) Nogle af de særlige kendetegn ved det senmoderne samfund, og hvordan coaching og identitet bliver relevant i et sådant samfund. c) Betydningen af læring beskrives, hvorefter holdsport og foreningsidræt beskrives, og hvorfor de kan bidrage ift. problemstillingen. d) En kort introduktion til integration og medborgerskab fremlægges, og der argumenteres for brugen af medborgerskab frem for integration. Udover disse forefindes i dette kapitel en kontekstualisering af Nørrebro og den skole der er samarbejdet med. Kapitlet sluttes af med en fremlægning af en litteraturgennemgang af lignende projekter, hvor projekter, som har haft elementer af lignende (men ikke sammenlignelige) karakter, præsenteres.Kapitel 2 er den teoretiske og filosofiske ramme, som projektet har taget i brug. Første præciseres den videnskabsteoretiske tilgang, som har kendetegnet studiet med udgangspunkt i aktionsforskning og deltagende/handlingsrettet forskning. Dernæst præsenteres community psykologi, som indenfor psykologien til dels kan ses som en videreførelse af aktionsforskning indenfor en psykologisk ramme. Herefter præsenteres tredje generations coaching som et dialogisk værktøj til gruppe og individuelt udviklende samtaler. Efter dette fremlægges perspektiverne som afhandlingen sætter i spil i kraft af livsduelighed, livskompetencer og social kapital. Livsduelighed omhandler i sin essens om at fremme sund udvikling hos børn. Livskompetencer dækker en række kompetencer af betydning for individet nu og her, men også fremadrettet. Livskompetencer kan i denne forbindelse også ses som basale for udvikling af livsduelighed. Social kapital henviser til den sociale sammenhængskraft i et miljø eller samfund. For at støtte udvikling af social kapital kan elementer som normer, sociale netværk og tillid bearbejdes i et community.Kapitel 3 behandler det metodiske grundlag, som afhandlingen bygger på. Den metodiske struktur for projekt unge, holdspil og medborgerskab præsenteres her. Med struktur inspireret fra en kvalitativ ramme, til behandling af primær empiri. Kvalitetskriterier præsenteres, og vigtigheden i at bedrive etisk ansvarlig forskning drøftes. Herudover præsenteres de tre studier som er den af det samlede eksperiment, fodbold, coaching/mentoring og læring. Derefter præsenteres de enkelte metodiske værktøjer (multimethod), som har været brugt til at indsamle empiri. Hvordan det kan kobles en kvantitative metode som spørgeskemaer i et aktionsforskningsprojekt diskuteres også, samt hvordan metoderne er brugt strategisk undervejs i projektet. Disse metoder indebærer:feltarbejde, interviews, spørgeskemaer, observationer og fokusgrupper. Som sidste element behandles og overvejes de etiske perspektiver og dilemmaer som et projekt som dette kan medføre.Kapitel 4 er afhandlingens analyse. Her bliver empirien indsamletog behandlet med forskellige analyseteknikker. Første del præsenterer den analysestrategi, som er valgt, og der argumenteres for denne ud fra ønsket om at undersøge deltagernes oplevelse og betydning af projektet. For at komme tættere på deltagerne rummer analysen et første skridt i form af en narrativ inspireret præsentation af tre fortællinger. Disse fortællinger skal give læseren indblik i drengenes livsverden og deres unikke oplevelser. Dernæst analyseres interviewmaterialet med udgangspunkt i en IPA (interpretative phenomenological analysis) analyse, hvor der søges ind til drengenes unikke oplevelser og meningsdannelse om forløbet. Derefter tilvejebringer en cross-case analyse generelle oplevelser og meningsdannelser om forløbet, som struktureres i temaer og præsenteres. Derefter følger en kvantitativ analyse af spørgeskemadata, som med udgangspunkt i en ANOVA analyse beskrives og præsenteres. Afsnittet afsluttes med en opsummering og opsamling af samtlige resultater på baggrund af analysen.Kapitel 5 er afhandlingens afsluttende del, her diskuteres resultaterne som projektet peger i retning af. Med udgangspunkt i aktionsforskningen diskuteres først processen og hvilke erfaringer den har medført. Her tages der udgangspunkt i 1-2-3. persons perspektiv. Dernæst struktureres resten af diskussionen overordnet omkring to dele: a) Fællesskabet og b) Livsduelighed. Disse to afsnit italesætter på den ene side de sociale og lokale betydninger og på den anden side de mere individuelle betydninger som følge af projektet. Som en afrunding på denne del af diskussionen, afsluttes der med en refleksion over projektet som helhed. Derudover præsenteres afhandlingens fire vigtigste fund, som også præsenteres sidst i dette resume. Der præsenteres et fundament for en mulig model for arbejdet med målgruppen. Her lægges der i særdeleshed vægt på coaching og fodbold i kraft af den synergieffekt, de synes at betyde, samt det forhold at de på hver sin måde synes at kunne styrke de sociale relationer og individuelle kompetencer. Afhandlingen afsluttes med en konklusion, perspektiver på fremtidigt arbejde med målgruppen og forskningsimplikationer.

UR - https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99121965840805763

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 978-87-7209-043-6

BT - Unge, Holdspil og Medborgerskab

PB - Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

CY - København

ER -

ID: 183123281