Udvikling af pædagogstuderendes lederskab gennem krop og bevægelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Udvikling af pædagogstuderendes lederskab gennem krop og bevægelse. / Skovhus, Mette; Winther, Helle.

I: idrottsforum.org, 25.01.2019, s. 1-16.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Skovhus, M & Winther, H 2019, 'Udvikling af pædagogstuderendes lederskab gennem krop og bevægelse', idrottsforum.org, s. 1-16.

APA

Skovhus, M., & Winther, H. (2019). Udvikling af pædagogstuderendes lederskab gennem krop og bevægelse. idrottsforum.org, 1-16.

Vancouver

Skovhus M, Winther H. Udvikling af pædagogstuderendes lederskab gennem krop og bevægelse. idrottsforum.org. 2019 jan 25;1-16.

Author

Skovhus, Mette ; Winther, Helle. / Udvikling af pædagogstuderendes lederskab gennem krop og bevægelse. I: idrottsforum.org. 2019 ; s. 1-16.

Bibtex

@article{0111841daef44a0db14859b2cefa38d6,
title = "Udvikling af p{\ae}dagogstuderendes lederskab gennem krop og bev{\ae}gelse",
abstract = "Denne artikel har fokus p{\aa} sammenh{\ae}ngen mellem krop, bev{\ae}gelse, professionalitet og lederskab p{\aa} en p{\ae}dagoguddannelse. Alle b{\o}rn l{\ae}ser og taler kroppens sprog og de er i konstant bev{\ae}gelse. Derfor er det afg{\o}rende, at en p{\ae}dagog b{\aa}de har fortrolighed med sin egen krop – og kan sanse b{\o}rnenes kropslige kommunikation. Samtidig er ledelse af udviklings – og l{\ae}rings rum for nyligt skrevet ind i bekendtg{\o}relsen for den danske p{\ae}dagoguddannelse. Det giver nye udfordringer til b{\aa}de undervisere og studerende p{\aa} professionsuddannelsen.Dette projekt unders{\o}ger et undervisningsforl{\o}b med unge p{\ae}dagogstuderende. Artiklen belyser, hvordan man med afs{\ae}t i bev{\ae}gelsesundervisning, et helhedsorienteret kropssyn og teori om den professionspersonlige kompetence kan s{\ae}tte fornyet fokus p{\aa} kroppens betydning for udvikling af lederskab og relationskompetence. Projektet og undervisningsforl{\o}bet er inspireret af praktikerforskning samt f{\ae}nomenologiske og narrative metoder. Artiklens empiri best{\aa}r derfor af de studerendes oplevelsesbeskrivelser. Her fort{\ae}ller de b{\aa}de om de f{\o}lelsesm{\ae}ssige processer, r{\o}rende {\o}jeblikke og konflikter, som de oplever i forl{\o}bet. De studerende f{\o}lges i artiklen b{\aa}de igennem teori- og bev{\ae}gelsesundervisning p{\aa} studiet og i praktikforl{\o}b i skolen.",
author = "Mette Skovhus and Helle Winther",
note = "CURIS 2019 NEXS 041",
year = "2019",
month = "1",
day = "25",
language = "Dansk",
pages = "1--16",
journal = "idrottsforum.org",
issn = "1652-7224",
publisher = "Malmoe Hoegskola * Institutionen foer Idrottvetenskap",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Udvikling af pædagogstuderendes lederskab gennem krop og bevægelse

AU - Skovhus, Mette

AU - Winther, Helle

N1 - CURIS 2019 NEXS 041

PY - 2019/1/25

Y1 - 2019/1/25

N2 - Denne artikel har fokus på sammenhængen mellem krop, bevægelse, professionalitet og lederskab på en pædagoguddannelse. Alle børn læser og taler kroppens sprog og de er i konstant bevægelse. Derfor er det afgørende, at en pædagog både har fortrolighed med sin egen krop – og kan sanse børnenes kropslige kommunikation. Samtidig er ledelse af udviklings – og lærings rum for nyligt skrevet ind i bekendtgørelsen for den danske pædagoguddannelse. Det giver nye udfordringer til både undervisere og studerende på professionsuddannelsen.Dette projekt undersøger et undervisningsforløb med unge pædagogstuderende. Artiklen belyser, hvordan man med afsæt i bevægelsesundervisning, et helhedsorienteret kropssyn og teori om den professionspersonlige kompetence kan sætte fornyet fokus på kroppens betydning for udvikling af lederskab og relationskompetence. Projektet og undervisningsforløbet er inspireret af praktikerforskning samt fænomenologiske og narrative metoder. Artiklens empiri består derfor af de studerendes oplevelsesbeskrivelser. Her fortæller de både om de følelsesmæssige processer, rørende øjeblikke og konflikter, som de oplever i forløbet. De studerende følges i artiklen både igennem teori- og bevægelsesundervisning på studiet og i praktikforløb i skolen.

AB - Denne artikel har fokus på sammenhængen mellem krop, bevægelse, professionalitet og lederskab på en pædagoguddannelse. Alle børn læser og taler kroppens sprog og de er i konstant bevægelse. Derfor er det afgørende, at en pædagog både har fortrolighed med sin egen krop – og kan sanse børnenes kropslige kommunikation. Samtidig er ledelse af udviklings – og lærings rum for nyligt skrevet ind i bekendtgørelsen for den danske pædagoguddannelse. Det giver nye udfordringer til både undervisere og studerende på professionsuddannelsen.Dette projekt undersøger et undervisningsforløb med unge pædagogstuderende. Artiklen belyser, hvordan man med afsæt i bevægelsesundervisning, et helhedsorienteret kropssyn og teori om den professionspersonlige kompetence kan sætte fornyet fokus på kroppens betydning for udvikling af lederskab og relationskompetence. Projektet og undervisningsforløbet er inspireret af praktikerforskning samt fænomenologiske og narrative metoder. Artiklens empiri består derfor af de studerendes oplevelsesbeskrivelser. Her fortæller de både om de følelsesmæssige processer, rørende øjeblikke og konflikter, som de oplever i forløbet. De studerende følges i artiklen både igennem teori- og bevægelsesundervisning på studiet og i praktikforløb i skolen.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 1

EP - 16

JO - idrottsforum.org

JF - idrottsforum.org

SN - 1652-7224

ER -

ID: 212912387