Transformative dialoger som resonansrelation: Ledelse med fokus på værdier

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Transformative dialoger som resonansrelation : Ledelse med fokus på værdier. / Stelter, Reinhard.

Ledelse i Sociale Processer : Relationer, Resonans og Responsivitet. red. / Lone Hersted. Dansk Psykologisk Forlag, 2020.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Stelter, R 2020, Transformative dialoger som resonansrelation: Ledelse med fokus på værdier. i L Hersted (red.), Ledelse i Sociale Processer : Relationer, Resonans og Responsivitet. Dansk Psykologisk Forlag.

APA

Stelter, R. (2020). Transformative dialoger som resonansrelation: Ledelse med fokus på værdier. Manuskript under forberedelse. I L. Hersted (red.), Ledelse i Sociale Processer : Relationer, Resonans og Responsivitet Dansk Psykologisk Forlag.

Vancouver

Stelter R. Transformative dialoger som resonansrelation: Ledelse med fokus på værdier. I Hersted L, red., Ledelse i Sociale Processer : Relationer, Resonans og Responsivitet. Dansk Psykologisk Forlag. 2020

Author

Stelter, Reinhard. / Transformative dialoger som resonansrelation : Ledelse med fokus på værdier. Ledelse i Sociale Processer : Relationer, Resonans og Responsivitet. red. / Lone Hersted. Dansk Psykologisk Forlag, 2020.

Bibtex

@inbook{7b7e2555f2fe4708b86440f853b5c99c,
title = "Transformative dialoger som resonansrelation: Ledelse med fokus p{\aa} v{\ae}rdier",
abstract = "I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan v{\ae}re en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - ogs{\aa} ben{\ae}vnt som f{\o}rste generations coaching - er meget sj{\ae}ldent egnet som ledelsesinstrument. Dette, da f{\o}rste generations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens m{\aa}ls{\ae}tninger eller probleml{\o}sningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en m{\aa}ls{\ae}tning p{\aa} medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare {\o}nsker om medarbejderens udvikling. Dette kapitel pr{\ae}senterer et alternativ til f{\o}rste generations coaching, nemlig ”coaching” som transformativ dialog, som resonansrelation, der til syvende og sidst giver mulighed for nyerkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative samtaler g{\aa}r i dybden, s{\ae}tter fokus p{\aa} mening, v{\ae}rdirefleksion og etisk forankring. Her er dialogparterne resonansbund for hinanden: Man reflekterer i h{\o}jere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret st{\aa}r over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan v{\ae}re svaret p{\aa} de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sj{\ae}ldent f{\o}rer til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud p{\aa}, hvordan transformative samtaler kan v{\ae}re et fundament for dialogisk lederskab og phronesis, beroende p{\aa} en sanselighed, dyd og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab.",
author = "Reinhard Stelter",
note = "Afventer endelig publicering!",
year = "2020",
language = "Dansk",
editor = "Hersted, {Lone }",
booktitle = "Ledelse i Sociale Processer",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Transformative dialoger som resonansrelation

T2 - Ledelse med fokus på værdier

AU - Stelter, Reinhard

N1 - Afventer endelig publicering!

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan være en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - også benævnt som første generations coaching - er meget sjældent egnet som ledelsesinstrument. Dette, da første generations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens målsætninger eller problemløsningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en målsætning på medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare ønsker om medarbejderens udvikling. Dette kapitel præsenterer et alternativ til første generations coaching, nemlig ”coaching” som transformativ dialog, som resonansrelation, der til syvende og sidst giver mulighed for nyerkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative samtaler går i dybden, sætter fokus på mening, værdirefleksion og etisk forankring. Her er dialogparterne resonansbund for hinanden: Man reflekterer i højere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret står over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan være svaret på de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sjældent fører til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud på, hvordan transformative samtaler kan være et fundament for dialogisk lederskab og phronesis, beroende på en sanselighed, dyd og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab.

AB - I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan være en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - også benævnt som første generations coaching - er meget sjældent egnet som ledelsesinstrument. Dette, da første generations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens målsætninger eller problemløsningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en målsætning på medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare ønsker om medarbejderens udvikling. Dette kapitel præsenterer et alternativ til første generations coaching, nemlig ”coaching” som transformativ dialog, som resonansrelation, der til syvende og sidst giver mulighed for nyerkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative samtaler går i dybden, sætter fokus på mening, værdirefleksion og etisk forankring. Her er dialogparterne resonansbund for hinanden: Man reflekterer i højere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret står over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan være svaret på de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sjældent fører til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud på, hvordan transformative samtaler kan være et fundament for dialogisk lederskab og phronesis, beroende på en sanselighed, dyd og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab.

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Ledelse i Sociale Processer

A2 - Hersted, Lone

PB - Dansk Psykologisk Forlag

ER -

ID: 232976305