Pre-larp workshops as learning situations: Matching intentions with outcome

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

I dette kapitel udforskes ligheder mellem prærollespilsworkshops og undervisningssituationer ved at bruge constructive alignment som en designramme. Analogien mellem workshops og undervisning udvikles ved at analysere, hvordan deltagere og arrangører arbejder med rollespilsværktøjet ars armandi i de workshops som blev afholdt før rollespillet Delirium (2010). Nogle af aktiviteterne i en prærollespilsworkshop minder meget om undervisnings- og læringsaktiviteter i universitetskurser der søger at anvende konstruktivistisk tankegang. Begrebet tilsigtede læringsresultater (intended learning outcome) indføres som en måde at strukturere aktiviteter. Analogien mellem et helt rollespilsforløb og et undervisningsforløb udarbejdes for at inspirere til yderligere brug og udvikling af læringsteorier i designet af prærollespilsworkshops. I diskussionen vises det, at der i strukturen i prærollespilsworkshops mangler et begreb, der svarer til tilsigtede læringsresultater og det diskuteres, om dette begreb kan hjælpe med planlægning og udførelse af prærollespilsworkshops ved at matche de tilsigtede resultater med workshopaktiviteterne. Det konkluderes, at det forekommer rimeligt at forske yderligere i, hvordan prærollespilsworkshops som forberedelse til rollespil kan drage fordel af forskning på uddannelsesområdet.

Bidragets oversatte titelPrærollespilsworkshops anskuet som læringssituationer: Tilpasning af intentioner med resultater
OriginalsprogEngelsk
TitelThink Larp : Academic Writings from KP2011
RedaktørerThomas Duus Henriksen, Valdemar Kølle, Christian Bierlich, Kasper Friis Hansen
Antal sider17
Publikationsdato17 feb. 2011
Udgave1
Sider194-215
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-92507-04-4
StatusUdgivet - 17 feb. 2011

ID: 32135034