Networks as integrated in research methodologies in PER

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

Dokumenter

I de senere år er en række forskere inden for det fysikdidaktiske felt begyndt at bruge netværksanalyse som en ny metode til at udvide vores forståelse af undervisning i og læring af fysik ved at anvende komplekse systemers matematik og tankegang. I denne artikel, vises eksempler på sociale netværk, kognitive netværk og handlingsnetværk, og på hvordan de kan analyseres. Dermed viser jeg, hvordan et netværk kan beskrives metodisk som et sæt af relationer mellem et sæt af enheder, og hvordan et netværk kan karakteriseres og analyseres som en matematisk objekt. Herefter illustreres et forholdsvis nyt eksempel på hvordan man kan bruge netværk til at skabe indsigtsfulde kort over læringsdiskussioner. Afslutningsvis vil jeg argumentere for, at "conceptual blending" er en effektiv strategi til at konstruere "mixed methods", der kan integrere forskellige teorier og andre metoder med netværksmetoder.
Bidragets oversatte titelNetværk som en del af forskningsmetodologier i fysikdidaktik
OriginalsprogEngelsk
Titel2016 PERC Proceedings
RedaktørerDyan Jones, Lin Ding, Adrienne Traxler
Antal sider7
UdgivelsesstedSacramentro, CA
ForlagAmerican Association of Physics Teachers
Publikationsdato19 dec. 2016
Sider11-17
Artikelnummer2
KapitelPlenary Manuscripts
ISBN (Trykt)978-1-931024-30-3
ISBN (Elektronisk)978-1-931024-30-3
DOI
StatusUdgivet - 19 dec. 2016
BegivenhedPhysics Education Research 2016: A Methodological Approach to PER - Sheraton Grand Sacramento, Sacramento, USA
Varighed: 21 jul. 201622 jul. 2016
http://www.compadre.org/per/conferences/2016/

Konference

KonferencePhysics Education Research 2016
LokationSheraton Grand Sacramento
LandUSA
BySacramento
Periode21/07/201622/07/2016
Internetadresse
NavnPERC Proceedings
ISSN2377-2379

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 171622875