Motivation til studiegennemførsel: Er coaching svaret?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Motivation til studiegennemførsel : Er coaching svaret? . / Paaske Nielsen, Liselotte; Stelter, Reinhard.

I: Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology, Bind 4, Nr. 1, 2015, s. 47-62.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Paaske Nielsen, L & Stelter, R 2015, 'Motivation til studiegennemførsel: Er coaching svaret? ', Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology, bind 4, nr. 1, s. 47-62. https://doi.org/10.5278/ojs.cp.v4i1.1346

APA

Paaske Nielsen, L., & Stelter, R. (2015). Motivation til studiegennemførsel: Er coaching svaret? . Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology, 4(1), 47-62. https://doi.org/10.5278/ojs.cp.v4i1.1346

Vancouver

Paaske Nielsen L, Stelter R. Motivation til studiegennemførsel: Er coaching svaret? . Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology. 2015;4(1):47-62. https://doi.org/10.5278/ojs.cp.v4i1.1346

Author

Paaske Nielsen, Liselotte ; Stelter, Reinhard. / Motivation til studiegennemførsel : Er coaching svaret? . I: Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology. 2015 ; Bind 4, Nr. 1. s. 47-62.

Bibtex

@article{5c8d74e3d024471fb24c8b7dd1751c33,
title = "Motivation til studiegennemf{\o}rsel: Er coaching svaret? ",
abstract = "Hvordan kan coaching anvendes som motivation, udvikling af studiekompetence, selvv{\ae}rd, selvtillid, sammenhold, studiemilj{\o} og studiegl{\ae}de, s{\aa} den studerendes mulighed for fastholdelse og gennemf{\o}rsel af uddannelsen optimeres og den studerende mestrer study-life balance. Gennemf{\o}rsel af studiet p{\aa} normeret tid er aktuelt p{\aa} grund af fremdriftsreform og SU-reform. I tre arenaer, dvs. i studievejledningen eller den individuelle vejledning, i gruppevejledning og temavejledning for en st{\o}rre gruppe studerende, unders{\o}ges coachingens anvendelsesmulighed. Til belysningen anvendes tre selvoplevede cases fra studievejledningen fremstillet som narrativer, under inddragelse af teorier fra socialkonstruktivisme og systemisk teori, coaching psykologi, positiv psykologi, community psykologi, Appreciative Inquiry (AI) og narrativ psykologi. Den individuelle vejledning er ofte p{\aa} den studerendes foranledning – eller den forekommer, n{\aa}r studievejlederen har indkaldt til samtale ved manglende studieaktivitet eller en ikke best{\aa}et pr{\o}ve. Gruppevejledninger forekommer ved studieudviklende samtaler til fremme af motivation, studiekompetence og studiemilj{\o} samt ved valgprocesser i studiet. Gruppevejledninger forekommer ogs{\aa}, n{\aa}r flere studerende ikke har best{\aa}et den samme pr{\o}ve, eller ved studiem{\ae}ssige udfordringer i gruppe- eller klassesammenh{\ae}nge. Temavejledning kan eksempelvis v{\ae}re ”hvorledes eksamen gennemf{\o}res uden angst?”. ",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Student retention, Finalization of Education, Student Success, Motivation, Student Counseling, Coaching,",
author = "{Paaske Nielsen}, Liselotte and Reinhard Stelter",
note = "CURIS 2015 NEXS 421",
year = "2015",
doi = "10.5278/ojs.cp.v4i1.1346",
language = "Dansk",
volume = "4",
pages = "47--62",
journal = "Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology",
issn = "2244-9698",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag ",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Motivation til studiegennemførsel

T2 - Er coaching svaret?

AU - Paaske Nielsen, Liselotte

AU - Stelter, Reinhard

N1 - CURIS 2015 NEXS 421

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Hvordan kan coaching anvendes som motivation, udvikling af studiekompetence, selvværd, selvtillid, sammenhold, studiemiljø og studieglæde, så den studerendes mulighed for fastholdelse og gennemførsel af uddannelsen optimeres og den studerende mestrer study-life balance. Gennemførsel af studiet på normeret tid er aktuelt på grund af fremdriftsreform og SU-reform. I tre arenaer, dvs. i studievejledningen eller den individuelle vejledning, i gruppevejledning og temavejledning for en større gruppe studerende, undersøges coachingens anvendelsesmulighed. Til belysningen anvendes tre selvoplevede cases fra studievejledningen fremstillet som narrativer, under inddragelse af teorier fra socialkonstruktivisme og systemisk teori, coaching psykologi, positiv psykologi, community psykologi, Appreciative Inquiry (AI) og narrativ psykologi. Den individuelle vejledning er ofte på den studerendes foranledning – eller den forekommer, når studievejlederen har indkaldt til samtale ved manglende studieaktivitet eller en ikke bestået prøve. Gruppevejledninger forekommer ved studieudviklende samtaler til fremme af motivation, studiekompetence og studiemiljø samt ved valgprocesser i studiet. Gruppevejledninger forekommer også, når flere studerende ikke har bestået den samme prøve, eller ved studiemæssige udfordringer i gruppe- eller klassesammenhænge. Temavejledning kan eksempelvis være ”hvorledes eksamen gennemføres uden angst?”.

AB - Hvordan kan coaching anvendes som motivation, udvikling af studiekompetence, selvværd, selvtillid, sammenhold, studiemiljø og studieglæde, så den studerendes mulighed for fastholdelse og gennemførsel af uddannelsen optimeres og den studerende mestrer study-life balance. Gennemførsel af studiet på normeret tid er aktuelt på grund af fremdriftsreform og SU-reform. I tre arenaer, dvs. i studievejledningen eller den individuelle vejledning, i gruppevejledning og temavejledning for en større gruppe studerende, undersøges coachingens anvendelsesmulighed. Til belysningen anvendes tre selvoplevede cases fra studievejledningen fremstillet som narrativer, under inddragelse af teorier fra socialkonstruktivisme og systemisk teori, coaching psykologi, positiv psykologi, community psykologi, Appreciative Inquiry (AI) og narrativ psykologi. Den individuelle vejledning er ofte på den studerendes foranledning – eller den forekommer, når studievejlederen har indkaldt til samtale ved manglende studieaktivitet eller en ikke bestået prøve. Gruppevejledninger forekommer ved studieudviklende samtaler til fremme af motivation, studiekompetence og studiemiljø samt ved valgprocesser i studiet. Gruppevejledninger forekommer også, når flere studerende ikke har bestået den samme prøve, eller ved studiemæssige udfordringer i gruppe- eller klassesammenhænge. Temavejledning kan eksempelvis være ”hvorledes eksamen gennemføres uden angst?”.

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - Student retention, Finalization of Education, Student Success, Motivation, Student Counseling, Coaching,

UR - http://journals.aau.dk/index.php/CP/article/view/1346

U2 - 10.5278/ojs.cp.v4i1.1346

DO - 10.5278/ojs.cp.v4i1.1346

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

SP - 47

EP - 62

JO - Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology

JF - Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology

SN - 2244-9698

IS - 1

ER -

ID: 138819925