God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv. / Barfod, Karen Seierøe; Stelter, Reinhard.

I: Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik, Bind 5, Nr. 1, 2019, s. 19-35 .

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Barfod, KS & Stelter, R 2019, 'God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv', Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik, bind 5, nr. 1, s. 19-35 .

APA

Barfod, K. S., & Stelter, R. (2019). God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv. Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik, 5(1), 19-35 .

Vancouver

Barfod KS, Stelter R. God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv. Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik. 2019;5(1):19-35 .

Author

Barfod, Karen Seierøe ; Stelter, Reinhard. / God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv. I: Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik. 2019 ; Bind 5, Nr. 1. s. 19-35 .

Bibtex

@article{288b99592eef44c4af5f90ba80797d26,
title = "God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra l{\ae}rerens perspektiv",
abstract = "Udeskole er en skoleform, hvor eleverne undervises regelm{\ae}ssigt uden for klassev{\ae}relset. Forskning i udeskole har mestendels beskrevet elevernes positive udbytte, og barrierer mod udeskole. Men der mangler viden om, hvad der er kvalitet i udeskole og hvorledes der undervises i udeskole. Med denne artikel bidrager vi til viden om undervisningen i udeskole. F{\o}rst er ti l{\ae}rere interviewet om deres syn p{\aa} kvalitet i udeskole, og efterf{\o}lgende er disse resultater anvendt i analysen af en udvalgt case. Resultaterne peger p{\aa}, at l{\ae}rerne anser elevaktiverende arbejdsformer med flere l{\o}sningsmuligheder som et betydningsfuldt didaktisk element der kommer s{\ae}rligt til udtryk i udeskole, og at udeskoleundervisningen i s{\ae}rlig grad pr{\ae}ges af uforudsigelighed. Caseanalysen viser, at udeskolepraksis omfatter b{\aa}de {\aa}bne og probleml{\o}sende opgaver og mere lukkede opgaver, og kr{\ae}ver en s{\ae}rlig disciplineringsindsats fra l{\ae}reren. P{\aa} baggrund af delstudierne diskuterer vi, hvordan l{\ae}rerne agerer som praktikere, begrunder deres praksis og realiserer, hvad de selv betegner som god udeskoleundervisning.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Outdoor teaching, Learning, Didactics, Case study, Udeskoledidaktik, Udeskolepraksis, Udeskoleundervisning, Unders{\o}gelsesbaseret undervisning, Casestudie",
author = "Barfod, {Karen Seier{\o}e} and Reinhard Stelter",
note = "CURIS 2019 NEXS 388",
year = "2019",
language = "Dansk",
volume = "5",
pages = "19--35",
journal = "Nordisk Tidsskrift for Allm{\"a}n Didaktik",
issn = "2002-2832",
publisher = "NoAD Institutionen f{\"o}r didaktik och pedagogisk profession, G{\"o}teborgs universitetet",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv

AU - Barfod, Karen Seierøe

AU - Stelter, Reinhard

N1 - CURIS 2019 NEXS 388

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Udeskole er en skoleform, hvor eleverne undervises regelmæssigt uden for klasseværelset. Forskning i udeskole har mestendels beskrevet elevernes positive udbytte, og barrierer mod udeskole. Men der mangler viden om, hvad der er kvalitet i udeskole og hvorledes der undervises i udeskole. Med denne artikel bidrager vi til viden om undervisningen i udeskole. Først er ti lærere interviewet om deres syn på kvalitet i udeskole, og efterfølgende er disse resultater anvendt i analysen af en udvalgt case. Resultaterne peger på, at lærerne anser elevaktiverende arbejdsformer med flere løsningsmuligheder som et betydningsfuldt didaktisk element der kommer særligt til udtryk i udeskole, og at udeskoleundervisningen i særlig grad præges af uforudsigelighed. Caseanalysen viser, at udeskolepraksis omfatter både åbne og problemløsende opgaver og mere lukkede opgaver, og kræver en særlig disciplineringsindsats fra læreren. På baggrund af delstudierne diskuterer vi, hvordan lærerne agerer som praktikere, begrunder deres praksis og realiserer, hvad de selv betegner som god udeskoleundervisning.

AB - Udeskole er en skoleform, hvor eleverne undervises regelmæssigt uden for klasseværelset. Forskning i udeskole har mestendels beskrevet elevernes positive udbytte, og barrierer mod udeskole. Men der mangler viden om, hvad der er kvalitet i udeskole og hvorledes der undervises i udeskole. Med denne artikel bidrager vi til viden om undervisningen i udeskole. Først er ti lærere interviewet om deres syn på kvalitet i udeskole, og efterfølgende er disse resultater anvendt i analysen af en udvalgt case. Resultaterne peger på, at lærerne anser elevaktiverende arbejdsformer med flere løsningsmuligheder som et betydningsfuldt didaktisk element der kommer særligt til udtryk i udeskole, og at udeskoleundervisningen i særlig grad præges af uforudsigelighed. Caseanalysen viser, at udeskolepraksis omfatter både åbne og problemløsende opgaver og mere lukkede opgaver, og kræver en særlig disciplineringsindsats fra læreren. På baggrund af delstudierne diskuterer vi, hvordan lærerne agerer som praktikere, begrunder deres praksis og realiserer, hvad de selv betegner som god udeskoleundervisning.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - Outdoor teaching

KW - Learning

KW - Didactics

KW - Case study

KW - Udeskoledidaktik

KW - Udeskolepraksis

KW - Udeskoleundervisning

KW - Undersøgelsesbaseret undervisning

KW - Casestudie

UR - http://noad.ub.gu.se/index.php/noad

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 5

SP - 19

EP - 35

JO - Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik

JF - Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik

SN - 2002-2832

IS - 1

ER -

ID: 190432354