Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab. / Stelter, Reinhard.

Lederskabelse: Det Personlige Lederskab. red. / Poula Helth. 4. udg. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. s. 135-146.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Stelter, R 2018, Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab. i P Helth (red.), Lederskabelse: Det Personlige Lederskab. 4 udg, Samfundslitteratur, Frederiksberg, s. 135-146.

APA

Stelter, R. (2018). Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab. I P. Helth (red.), Lederskabelse: Det Personlige Lederskab (4 udg., s. 135-146). Samfundslitteratur.

Vancouver

Stelter R. Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab. I Helth P, red., Lederskabelse: Det Personlige Lederskab. 4 udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2018. s. 135-146

Author

Stelter, Reinhard. / Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab. Lederskabelse: Det Personlige Lederskab. red. / Poula Helth. 4. udg. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. s. 135-146

Bibtex

@inbook{44ce91f043f54b50a3cb2155b30d8e71,
title = "Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab",
abstract = "I dette kapitel s{\ae}ttes fokus p{\aa} lederens muligheder for at g{\aa} i dialog med lederkolleger og medarbejdere p{\aa} et plan, hvor mening og v{\ae}rdiskabende processer er i centrum. De centrale grunddimensioner for denne form for coachende dialog ligger i et fokus p{\aa} v{\ae}rdier, i muligheder for meningsskabelse og i det narrativ­samskabende perspektiv. Det er i stigende grad n{\o}dvendigt for ledere at kunne fungere dialogorienteret, og tredjegenerationscoaching kan bruges som inspiration i dette arbejde, ligesom det kan v{\ae}re et nyttigt redskab i udviklingen af den relationsskabte organisation (jf. Helth i denne bog).I erkendelse af, at lederen meget vanskeligt kan fungere som coach i rendyrket form, vil kapitlet diskutere de s{\ae}rlige udfordringer, der ligger i at v{\ae}re leder og coach p{\aa} {\'e}n gang. Som fundament til forst{\aa}else af coaching og lederskab tages udgangspunkt i en beskrivelse af coachingens tre “generationer” eller tilgange, som hver is{\ae}r kredser om forskellige grundperspektiver. Den f{\o}rste generation af coaching er fx s{\ae}rligt optaget af de konkrete m{\aa}l, som coachee{\textquoteright}en {\o}nsker at opfylde. Der fremh{\ae}ves den s{\ae}rlige mulighed, der {\aa}bner sig for ledere i den tredje generation af coaching, som forfatteren har udviklet (Stelter 2012), og som ogs{\aa} udfolder sig i protreptiske samtaler (Kirkeby, Hede, Mejlhede og Larsen 2008; Kirkeby 2016), en s{\ae}rlig form for tredjegenerationscoaching, hvor der s{\ae}ttes s{\ae}rligt fokus p{\aa} v{\ae}rdirefleksion.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Lederskab, Coaching, Dialogforskning som teori og metode",
author = "Reinhard Stelter",
note = "CURIS 2018 NEXS 412",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-593-3275-7",
pages = "135--146",
editor = "Poula Helth",
booktitle = "Lederskabelse",
publisher = "Samfundslitteratur",
edition = "4",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab

AU - Stelter, Reinhard

N1 - CURIS 2018 NEXS 412

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - I dette kapitel sættes fokus på lederens muligheder for at gå i dialog med lederkolleger og medarbejdere på et plan, hvor mening og værdiskabende processer er i centrum. De centrale grunddimensioner for denne form for coachende dialog ligger i et fokus på værdier, i muligheder for meningsskabelse og i det narrativ­samskabende perspektiv. Det er i stigende grad nødvendigt for ledere at kunne fungere dialogorienteret, og tredjegenerationscoaching kan bruges som inspiration i dette arbejde, ligesom det kan være et nyttigt redskab i udviklingen af den relationsskabte organisation (jf. Helth i denne bog).I erkendelse af, at lederen meget vanskeligt kan fungere som coach i rendyrket form, vil kapitlet diskutere de særlige udfordringer, der ligger i at være leder og coach på én gang. Som fundament til forståelse af coaching og lederskab tages udgangspunkt i en beskrivelse af coachingens tre “generationer” eller tilgange, som hver især kredser om forskellige grundperspektiver. Den første generation af coaching er fx særligt optaget af de konkrete mål, som coachee’en ønsker at opfylde. Der fremhæves den særlige mulighed, der åbner sig for ledere i den tredje generation af coaching, som forfatteren har udviklet (Stelter 2012), og som også udfolder sig i protreptiske samtaler (Kirkeby, Hede, Mejlhede og Larsen 2008; Kirkeby 2016), en særlig form for tredjegenerationscoaching, hvor der sættes særligt fokus på værdirefleksion.

AB - I dette kapitel sættes fokus på lederens muligheder for at gå i dialog med lederkolleger og medarbejdere på et plan, hvor mening og værdiskabende processer er i centrum. De centrale grunddimensioner for denne form for coachende dialog ligger i et fokus på værdier, i muligheder for meningsskabelse og i det narrativ­samskabende perspektiv. Det er i stigende grad nødvendigt for ledere at kunne fungere dialogorienteret, og tredjegenerationscoaching kan bruges som inspiration i dette arbejde, ligesom det kan være et nyttigt redskab i udviklingen af den relationsskabte organisation (jf. Helth i denne bog).I erkendelse af, at lederen meget vanskeligt kan fungere som coach i rendyrket form, vil kapitlet diskutere de særlige udfordringer, der ligger i at være leder og coach på én gang. Som fundament til forståelse af coaching og lederskab tages udgangspunkt i en beskrivelse af coachingens tre “generationer” eller tilgange, som hver især kredser om forskellige grundperspektiver. Den første generation af coaching er fx særligt optaget af de konkrete mål, som coachee’en ønsker at opfylde. Der fremhæves den særlige mulighed, der åbner sig for ledere i den tredje generation af coaching, som forfatteren har udviklet (Stelter 2012), og som også udfolder sig i protreptiske samtaler (Kirkeby, Hede, Mejlhede og Larsen 2008; Kirkeby 2016), en særlig form for tredjegenerationscoaching, hvor der sættes særligt fokus på værdirefleksion.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - Lederskab

KW - Coaching

KW - Dialogforskning som teori og metode

UR - http://samfundslitteratur.dk/bog/lederskabelse

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-593-3275-7

SP - 135

EP - 146

BT - Lederskabelse

A2 - Helth, Poula

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 204039414