At Undervise i Udeskole: Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Standard

At Undervise i Udeskole : Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde. / Barfod, Karen Seierøe.

København : Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 134 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Harvard

Barfod, KS 2018, At Undervise i Udeskole: Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde. Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, København. <https://nexs.ku.dk/arrangementer/2018/phd_karen-seieroe-barfod/Karen-Barfod_uden-artikler.pdf>

APA

Barfod, K. S. (2018). At Undervise i Udeskole: Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde. Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. https://nexs.ku.dk/arrangementer/2018/phd_karen-seieroe-barfod/Karen-Barfod_uden-artikler.pdf

Vancouver

Barfod KS. At Undervise i Udeskole: Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde. København: Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 134 s.

Author

Barfod, Karen Seierøe. / At Undervise i Udeskole : Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde. København : Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 134 s.

Bibtex

@phdthesis{88959abb1811468cb56921062a2d7d06,
title = "At Undervise i Udeskole: Perspektiver p{\aa} didaktik og l{\ae}rerens arbejde",
abstract = "Denne afhandling er udarbejdet p{\aa} Institut for Idr{\ae}t og Ern{\ae}ring (NEXS) p{\aa} K{\o}benhavns Universitet i perioden 2013-2018. Afhandlingens fokus er undervisningen i udeskole, regelm{\ae}ssig undervisning i folkeskolens almindelige fag uden for klasserummet. Da udeskole er udbredt i danske skoler, er det relevant at unders{\o}ge l{\ae}rernes didaktiske og praktiske tilgange til udeskole. Afhandlingens titel: {\textquoteright}At undervise i udeskole. Perspektiver p{\aa} didaktik og l{\ae}rerens arbejde{\textquoteright}, er operationaliseret i tre forskningssp{\o}rgsm{\aa}l:1: Hvad er udeskoles didaktiske baggrund, og hvordan underviser l{\ae}rere iudeskole?2: Hvad er l{\ae}reres oplevelse af at vedblive med at undervise i udeskole?3: Hvad er udeskolel{\ae}reres opfattelse af god udeskoleundervisning?Afhandlingen best{\aa}r af en beskrivende artikel af den didaktiske baggrund, treempiriske analyser i artikelform og denne kappe. I afhandlingen unders{\o}ger jeg med udgangspunkt i interview med, og observation af, erfarne udeskolel{\ae}rere, om der i m{\o}det mellem l{\ae}rer, stof og elev i udeskole er en s{\ae}regenhed, der g{\o}r udeskole til udeskole? Afhandlingens omdrejningspunkt er dermed undervisningen, og underviserne.Afhandlingen omfatter en tematisk analyse af ti erfarne l{\ae}reres didaktiskerefleksioner, og disse placerer udeskole i et uddannelsesfelt, der omfatter b{\aa}de faglige og dannelsesm{\ae}ssige elementer. Analyse baseret p{\aa} selvbestemmelses-teori viser, at l{\ae}rernes f{\o}lelse af professionel selvbestemmelse og kompetence opretholdes ved udeskole; men at de kan f{\o}le sig isolerede p{\aa} arbejdspladsen. Observation af fem l{\ae}reres udeskole-praksis viser, at udeskoleundervisningen underst{\o}tter en unders{\o}gelsesbaseret tilgang til fagene matematik og natur/teknologi. Analyserne fremstiller udeskole som en tilgang til undervisningen, der er i overensstemmelse med et holistisk uddannelsessyn og et erfaringsp{\ae}dagogisk grundlag. I afhandlingens sidste artikel fremstilles erfarne l{\ae}reres opfattelse af god udeskoleundervisning som en undervisning, der b{\aa}de tilgodeser v{\ae}rdibaserede og faglige m{\aa}l. ",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Tematisk analyse, Udeskoledidaktik, Udeskoleundervisning, Unders{\o}gelsesbaseret undervisning, Inquiry-based teaching, Udeskole, Udeskole didactics, Teaching outdoors, Teacher reflections, Thematic interview analysis",
author = "Barfod, {Karen Seier{\o}e}",
note = "CURIS 2018 NEXS 391",
year = "2018",
language = "Dansk",
publisher = "Institut for Idr{\ae}t og Ern{\ae}ring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - At Undervise i Udeskole

T2 - Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde

AU - Barfod, Karen Seierøe

N1 - CURIS 2018 NEXS 391

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Denne afhandling er udarbejdet på Institut for Idræt og Ernæring (NEXS) på Københavns Universitet i perioden 2013-2018. Afhandlingens fokus er undervisningen i udeskole, regelmæssig undervisning i folkeskolens almindelige fag uden for klasserummet. Da udeskole er udbredt i danske skoler, er det relevant at undersøge lærernes didaktiske og praktiske tilgange til udeskole. Afhandlingens titel: ’At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde’, er operationaliseret i tre forskningsspørgsmål:1: Hvad er udeskoles didaktiske baggrund, og hvordan underviser lærere iudeskole?2: Hvad er læreres oplevelse af at vedblive med at undervise i udeskole?3: Hvad er udeskolelæreres opfattelse af god udeskoleundervisning?Afhandlingen består af en beskrivende artikel af den didaktiske baggrund, treempiriske analyser i artikelform og denne kappe. I afhandlingen undersøger jeg med udgangspunkt i interview med, og observation af, erfarne udeskolelærere, om der i mødet mellem lærer, stof og elev i udeskole er en særegenhed, der gør udeskole til udeskole? Afhandlingens omdrejningspunkt er dermed undervisningen, og underviserne.Afhandlingen omfatter en tematisk analyse af ti erfarne læreres didaktiskerefleksioner, og disse placerer udeskole i et uddannelsesfelt, der omfatter både faglige og dannelsesmæssige elementer. Analyse baseret på selvbestemmelses-teori viser, at lærernes følelse af professionel selvbestemmelse og kompetence opretholdes ved udeskole; men at de kan føle sig isolerede på arbejdspladsen. Observation af fem læreres udeskole-praksis viser, at udeskoleundervisningen understøtter en undersøgelsesbaseret tilgang til fagene matematik og natur/teknologi. Analyserne fremstiller udeskole som en tilgang til undervisningen, der er i overensstemmelse med et holistisk uddannelsessyn og et erfaringspædagogisk grundlag. I afhandlingens sidste artikel fremstilles erfarne læreres opfattelse af god udeskoleundervisning som en undervisning, der både tilgodeser værdibaserede og faglige mål.

AB - Denne afhandling er udarbejdet på Institut for Idræt og Ernæring (NEXS) på Københavns Universitet i perioden 2013-2018. Afhandlingens fokus er undervisningen i udeskole, regelmæssig undervisning i folkeskolens almindelige fag uden for klasserummet. Da udeskole er udbredt i danske skoler, er det relevant at undersøge lærernes didaktiske og praktiske tilgange til udeskole. Afhandlingens titel: ’At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde’, er operationaliseret i tre forskningsspørgsmål:1: Hvad er udeskoles didaktiske baggrund, og hvordan underviser lærere iudeskole?2: Hvad er læreres oplevelse af at vedblive med at undervise i udeskole?3: Hvad er udeskolelæreres opfattelse af god udeskoleundervisning?Afhandlingen består af en beskrivende artikel af den didaktiske baggrund, treempiriske analyser i artikelform og denne kappe. I afhandlingen undersøger jeg med udgangspunkt i interview med, og observation af, erfarne udeskolelærere, om der i mødet mellem lærer, stof og elev i udeskole er en særegenhed, der gør udeskole til udeskole? Afhandlingens omdrejningspunkt er dermed undervisningen, og underviserne.Afhandlingen omfatter en tematisk analyse af ti erfarne læreres didaktiskerefleksioner, og disse placerer udeskole i et uddannelsesfelt, der omfatter både faglige og dannelsesmæssige elementer. Analyse baseret på selvbestemmelses-teori viser, at lærernes følelse af professionel selvbestemmelse og kompetence opretholdes ved udeskole; men at de kan føle sig isolerede på arbejdspladsen. Observation af fem læreres udeskole-praksis viser, at udeskoleundervisningen understøtter en undersøgelsesbaseret tilgang til fagene matematik og natur/teknologi. Analyserne fremstiller udeskole som en tilgang til undervisningen, der er i overensstemmelse med et holistisk uddannelsessyn og et erfaringspædagogisk grundlag. I afhandlingens sidste artikel fremstilles erfarne læreres opfattelse af god udeskoleundervisning som en undervisning, der både tilgodeser værdibaserede og faglige mål.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - Tematisk analyse

KW - Udeskoledidaktik

KW - Udeskoleundervisning

KW - Undersøgelsesbaseret undervisning

KW - Inquiry-based teaching

KW - Udeskole

KW - Udeskole didactics

KW - Teaching outdoors

KW - Teacher reflections

KW - Thematic interview analysis

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - At Undervise i Udeskole

PB - Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

CY - København

ER -

ID: 209111362