Danish assesement of Physical Literacy (DAPL)
Bevægelseskompetence blandt danske børn
Projektet oversætter og tilpasser en canadisk test til dansk sprog og kontekst og gennemfører den første måling af Danske børns physical litteracy.
Udviklingen af physical literacy (bevægelseskompetence) i barndommen er afgørende for fysisk aktivitet senere i livet.
Metodeudviklingen og dataindsamlingen vil hjælpe fremtidigt arbejde med at evaluere og tilrettelægge strategier som støtter fysisk aktivitet og sund livsstil.
Physical literacy er et individs fysiske kompetencer, motivation samt viden omkring og forståelse for at leve et fysisk aktivt liv. Physical literacy kan dermed oversættes til bevægelseskompetencer og dækker over ting børn kan lære, som hjælper med at leve et aktivt liv gennem hele livet.
Der findes ikke en dækkende metode til at måle bevægelseskompetencer / physical literacy blandt danske børn. Derfor vil vi, i dette projekt oversætte og tilpasse en canadisk test (Canadian Assessment of Physical Literacy) til dansk sprog og kontekst og udføre den første måling af danske børns physical litteracy. Det vil hjælpe fremtidigt arbejde med at evaluere og tilrettelægge strategier som støtter fysisk aktivitet og sund livsstil for børn.
Projektet vil formidle den generede viden og udviklede CAPL-2D manualer skræddersyet til både forskere, praktikere, politikere og andre, der er involveret i dagtilbud/skoler og børn og unges udvikling, sundhed og trivsel.
Støttet af
Projektet er en del af et større samarbejdsprojekt mellem Steno, Dansk Skoleidræt og Københavns Universitet
Kontakt
Paulina Sander Melby
Ph.d. studerende
Eksterne
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Bjørn Friis Neerfeldt |
Generalsekretær, Dansk skoleidræt |
2989 9817 | bc@skoleidraet.dk |
Peter Bentsen |
Centerleder for Clinical Research and Prevention Bispebjerg and Frederiksberg Hospital, Affiliated Professor, University of Copenhagen |
peter.bentsen@regionh.dk |