22. januar 2018

Kroppens betydning for kreativitet, innovation og lederskab

Embodiment & leadership

Lærerstuderende, pædagogstuderende og idrætsstuderende skal uddannes til at skabe læringsrum.

Børn og unge taler, sanser og læser kroppens sprog. Kroppens sprog har derfor også stor betydning for kontakt, nærvær, empati og lederskabskompetence i professionel praksis. Alligevel er kroppen et ofte overset potentiale i professionel træning og inden for mange uddannelser. Lærerstuderende, pædagogstuderende og idrætsstuderende skal uddannes til at skabe læringsrum, der giver børn og unge tryghed og plads til udvikling, bevægelse og kreativitet, og sygeplejerskestuderende skal kunne give patienter en nærværende, tryg og værdig behandling.

På mange uddannelser er der dog stadig et problem med det såkaldte praksis-chok, der kommer, når studerende møder virkeligheden.

På læreruddannelserne er det stadig en udfordring at udvikle de studerendes kompetencer til klasserumsledelse og på både pædagog- og sygeplejerskeuddannelserne kan det kropsnære møde med børn og patienter være en stor udfordring for unge studerende.

Projektet skal implementerere forskning og udvikle innovativ undervisning om Kroppens sprog i professionel praksis på UCC og Institut for Idræt og Ernæring. Projektet skal også undersøge muligheden for, at det i fremtiden kan blive implementeret på både universitets- og professionsuddannelser over hele landet.

Finansiering

Tværinstitutionelt samarbejde mellem Professionshøjskolen UCC og Institut for Idræt og Ernæring.

Kontakt

Helle Winther, Institut for Idræt og Ernæring
Mathias Berg, Institut for Idræt og Ernæring
Tina Thilo, Professionshøjskolen UCC
Pernille Berthelsen, Professionshøjskolen UCC