05. februar 2018

Dancing Nurses - Kropsbevidsthed, kontakt og nærvær på sygeplejerskeuddannelsen

Movement, learning and change

Dancing Nurses projektet fokuserer på, hvordan undervisning i krop og bevægelse samt kroppens sprog i professionel praksis kan bruges som træning af sygeplejerskestuderendes professionspersonlige kompetencer.

Diakonissestiftelsens sygeplejerskeuddannelse har som den første sygeplejerskeuddannelse i Danmark indført obligatorisk bevægelsesundervisning på baggrund af et længerevarende innovativt forsknings- og udviklingsprojekt, der har undersøgt, hvordan undervisning i krop og bevægelse samt Kroppens sprog i professionel praksis kan bruges som træning af sygeplejerskestuderendes professionspersonlige kompetencer.

Næste fase i projektet er at undersøge, hvordan undervisning i kroppens sprog kan indgå i studerendes klinik. Her skal det også undersøges, om udvikling af de studerendes professionspersonlige kompetence kan minimere praksis-chok og give dem væsentlige redskaber til god patientkontakt.

Artikel (engelsk)

Winther, H., Grøntved, S. N., Graversen, E. K., & Ilkjær, I. (2015). The dancing nurses and the language of the body: Training somatic awareness, bodily communication, and embodied professional competence in nurse education. Journal of Holistic Nursing.

Finansiering

Samarbejde mellem Institut for Idræt og Ernæring og Diakonissestiftelsens uddannelser.

Kontakt

Helle Winther, Institut for Idræt og Ernæring
Susanne Næsgaard Grøntved, Diakonissestiftelsens uddannelser
Eva Gravensen, Diakonissestiftelsens uddannelser
Ingeborg Ilkjaer, Diakonissestiftelsens uddannelser