Hvad bilder du dig ind... Derfor elsker vi AI-generede billeder
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Standard
Hvad bilder du dig ind... Derfor elsker vi AI-generede billeder. / Fausing, Bent.
In: kommunikationsforum.dk, 16.11.2022.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Hvad bilder du dig ind...
T2 - Derfor elsker vi AI-generede billeder
AU - Fausing, Bent
PY - 2022/11/16
Y1 - 2022/11/16
N2 - Vi er billedskabende dyr. Det er evnen til at skabe billeder og danne visioner, der gør os menneskelige. Billedet er sjælens valuta, ræsonnerer neurologen Antonio Damasio. Forestillingsevnen eller indbildningskraften er hjertets muskel, er andre udtryk, han og andre beslægtede forskere anvender om det unikt menneskelige. Men hvordan forholder det sig med denne evne i de nye AI-billedprogrammer, hvor vi i den grad kan være billedskabende? Bliver vi mere menneskelige? Det at tegne holder op lidt før puberteten, fordi barnestreger ikke går længere; det skal ligne. De nye billedprogrammer har fået alle i gang uanset alder.
AB - Vi er billedskabende dyr. Det er evnen til at skabe billeder og danne visioner, der gør os menneskelige. Billedet er sjælens valuta, ræsonnerer neurologen Antonio Damasio. Forestillingsevnen eller indbildningskraften er hjertets muskel, er andre udtryk, han og andre beslægtede forskere anvender om det unikt menneskelige. Men hvordan forholder det sig med denne evne i de nye AI-billedprogrammer, hvor vi i den grad kan være billedskabende? Bliver vi mere menneskelige? Det at tegne holder op lidt før puberteten, fordi barnestreger ikke går længere; det skal ligne. De nye billedprogrammer har fået alle i gang uanset alder.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - AI design, AI billeder, fascination, ord-billede, det digitalt ubevidste, kreativitet, digitale kameraer, mentale landskaber, genskabe, genskaben, erindring, billedskabende dyr, intergenerationelle erindringer, visuel kommuniktion, visuel kultur, visuali
M3 - Tidsskriftartikel
JO - KommunikationsForum
JF - KommunikationsForum
SN - 1901-3035
ER -
ID: 325834323