Udbredelse af holdspil og fælleskaber på fire forskellige ungdomsuddannelser: Muligheder og begrænsninger

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningfagfællebedømt

Standard

Udbredelse af holdspil og fælleskaber på fire forskellige ungdomsuddannelser: Muligheder og begrænsninger. / Rønlund, Adam Steen; Nielsen, Glen; Frydendal, Stine.

2021. 6 Abstract fra Idræt, Kultur og Samfund, Odense, Danmark.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningfagfællebedømt

Harvard

Rønlund, AS, Nielsen, G & Frydendal, S 2021, 'Udbredelse af holdspil og fælleskaber på fire forskellige ungdomsuddannelser: Muligheder og begrænsninger', Idræt, Kultur og Samfund, Odense, Danmark, 23/08/2021 - 24/08/2021 s. 6.

APA

Rønlund, A. S., Nielsen, G., & Frydendal, S. (2021). Udbredelse af holdspil og fælleskaber på fire forskellige ungdomsuddannelser: Muligheder og begrænsninger. 6. Abstract fra Idræt, Kultur og Samfund, Odense, Danmark.

Vancouver

Rønlund AS, Nielsen G, Frydendal S. Udbredelse af holdspil og fælleskaber på fire forskellige ungdomsuddannelser: Muligheder og begrænsninger. 2021. Abstract fra Idræt, Kultur og Samfund, Odense, Danmark.

Author

Rønlund, Adam Steen ; Nielsen, Glen ; Frydendal, Stine. / Udbredelse af holdspil og fælleskaber på fire forskellige ungdomsuddannelser: Muligheder og begrænsninger. Abstract fra Idræt, Kultur og Samfund, Odense, Danmark.1 s.

Bibtex

@conference{ac64a392c98046bda58fc442c50ceb1f,
title = "Udbredelse af holdspil og f{\ae}lleskaber p{\aa} fire forskellige ungdomsuddannelser: Muligheder og begr{\ae}nsninger",
abstract = "Der sker et stort fald i idr{\ae}tsdeltagelsen gennem teenage{\aa}rene, n{\aa}r unge skifter fra folkeskole til ungdomsuddannelse, og dermed skal indg{\aa} i nye rammer, krav og f{\ae}llesskaber. Samtidig ses en nedgang i trivsel samt en {\o}gning i stress blandt unge i netop denne periode. Forskning viser, at deltagelse i idr{\ae}tsf{\ae}llesskaber som holdspil og holdaktiviteter styrker sociale relationer, som er en vigtig del af ungdomslivet og er med til at fremme trivsel og mindske stress samt {\o}ge fastholdelsen i et fysisk aktivt liv. Med erfaring fra tidligere forskning er m{\aa}let med n{\ae}rv{\ae}rende studie at skabe rammer, hvor elever kan bidrage til udviklingen af holdspilsorienterede bev{\ae}gelsestiltag p{\aa} deres egen skole. Fire skoler er blevet udvalgt efter geografisk spredning og uddannelsestype (SOSU, EUX, STX og FGU). Der indsamles kvalitativ data gennem interviews, fokusgrupper og feltnoter. Med afs{\ae}t i figurationssociologien, vil dette paper diskutere muligheder og begr{\ae}nsninger i at udbrede et s{\aa}dant initiativ blandt forskellige grupper af unge. Studiet viser, at de enkelte skoler repr{\ae}senterer forskellige figurative sammenh{\ae}nge, hvor elevsammens{\ae}tning, det fysisk milj{\o}, lokalbev{\ae}gelseskultur og -politik samt l{\ae}rerstab spiller en stor rolle, og de hver is{\ae}r karakteriseres af s{\ae}regne magtbalancer, som har indvirkning p{\aa}, hvordan et s{\aa}dant projekt kan udvikle sig processuelt.",
author = "R{\o}nlund, {Adam Steen} and Glen Nielsen and Stine Frydendal",
note = "(Abstract); Idr{\ae}t, Kultur og Samfund ; Conference date: 23-08-2021 Through 24-08-2021",
year = "2021",
language = "Dansk",
pages = "6",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Udbredelse af holdspil og fælleskaber på fire forskellige ungdomsuddannelser: Muligheder og begrænsninger

AU - Rønlund, Adam Steen

AU - Nielsen, Glen

AU - Frydendal, Stine

N1 - (Abstract)

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Der sker et stort fald i idrætsdeltagelsen gennem teenageårene, når unge skifter fra folkeskole til ungdomsuddannelse, og dermed skal indgå i nye rammer, krav og fællesskaber. Samtidig ses en nedgang i trivsel samt en øgning i stress blandt unge i netop denne periode. Forskning viser, at deltagelse i idrætsfællesskaber som holdspil og holdaktiviteter styrker sociale relationer, som er en vigtig del af ungdomslivet og er med til at fremme trivsel og mindske stress samt øge fastholdelsen i et fysisk aktivt liv. Med erfaring fra tidligere forskning er målet med nærværende studie at skabe rammer, hvor elever kan bidrage til udviklingen af holdspilsorienterede bevægelsestiltag på deres egen skole. Fire skoler er blevet udvalgt efter geografisk spredning og uddannelsestype (SOSU, EUX, STX og FGU). Der indsamles kvalitativ data gennem interviews, fokusgrupper og feltnoter. Med afsæt i figurationssociologien, vil dette paper diskutere muligheder og begrænsninger i at udbrede et sådant initiativ blandt forskellige grupper af unge. Studiet viser, at de enkelte skoler repræsenterer forskellige figurative sammenhænge, hvor elevsammensætning, det fysisk miljø, lokalbevægelseskultur og -politik samt lærerstab spiller en stor rolle, og de hver især karakteriseres af særegne magtbalancer, som har indvirkning på, hvordan et sådant projekt kan udvikle sig processuelt.

AB - Der sker et stort fald i idrætsdeltagelsen gennem teenageårene, når unge skifter fra folkeskole til ungdomsuddannelse, og dermed skal indgå i nye rammer, krav og fællesskaber. Samtidig ses en nedgang i trivsel samt en øgning i stress blandt unge i netop denne periode. Forskning viser, at deltagelse i idrætsfællesskaber som holdspil og holdaktiviteter styrker sociale relationer, som er en vigtig del af ungdomslivet og er med til at fremme trivsel og mindske stress samt øge fastholdelsen i et fysisk aktivt liv. Med erfaring fra tidligere forskning er målet med nærværende studie at skabe rammer, hvor elever kan bidrage til udviklingen af holdspilsorienterede bevægelsestiltag på deres egen skole. Fire skoler er blevet udvalgt efter geografisk spredning og uddannelsestype (SOSU, EUX, STX og FGU). Der indsamles kvalitativ data gennem interviews, fokusgrupper og feltnoter. Med afsæt i figurationssociologien, vil dette paper diskutere muligheder og begrænsninger i at udbrede et sådant initiativ blandt forskellige grupper af unge. Studiet viser, at de enkelte skoler repræsenterer forskellige figurative sammenhænge, hvor elevsammensætning, det fysisk miljø, lokalbevægelseskultur og -politik samt lærerstab spiller en stor rolle, og de hver især karakteriseres af særegne magtbalancer, som har indvirkning på, hvordan et sådant projekt kan udvikle sig processuelt.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

SP - 6

T2 - Idræt, Kultur og Samfund

Y2 - 23 August 2021 through 24 August 2021

ER -

ID: 282529494