Stedets betydning for interesse i science-fag: Udeskole i urbane uformelle læringsmiljøer
Publikation: Andet › Andet bidrag › Forskning
Dokumenter
- boelling_2013_stedets_betydning_for_interesse_i_science-fag_(speciale afhandling) (uden artikel)
Accepteret manuskript, 13,5 MB, PDF-dokument
Indeværende specialeafhandling undersøger hvilke didaktiske muligheder undervisningssteder har for at stimulere elevers situationelle interesse i science-faglig undervisning i udeskole med henblik på at fremme interessen for science-fag. Undersøgelsen fokuserer på urbane steder, hvor sted forstås humangeografisk som en social konstruktion. Gennem en anvendelse af den video-baserede forskningsmodel Sophos, er der gennemført et eksplorativt multiple case-studie. Didaktiske muligheder blev identificeret ved en sammenligning af meningstilskrivninger af undervisningssteder. Sammenligningen blev foretaget på baggrund af interviews med henholdsvis fire udeskole science-lærere og fire gruppeinterviews med i alt elleve elever (12- 13 år) der blev undervist med udeskole. Interviewene tog afsæt i tre film-cases produceret ud fra videoobservationer af elever som var situationelt interesserede i objekter med science-faglig relevans, på tre forskellige urbane undervisningssteder; en parkeringsplads ved et højhus, en offentlig grøn park og Zoologisk Have. Resultaterne viser, at der blandt udeskolelærere findes positive didaktiske strategier med henblik på at stimulere situationel interesse. I undersøgelsen konkluderes det, at undervisningssteder i urbane uformelle læringsmiljøer har en række didaktiske muligheder for at stimulere situationel interesse i science-faglig undervisning i udeskole.
Bidragets oversatte titel | Significance of place to interest in science education: Outdoor School in urban informal learning environments |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Publikationsdato | 2013 |
Antal sider | 134 |
Status | Udgivet - 2013 |
Eksternt udgivet | Ja |
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 147573330