Stedets betydning for interesse i science-fag: Udeskole i urbane uformelle læringsmiljøer

Publikation: AndetAndet bidragForskning

  • Mads Bølling
Indeværende specialeafhandling undersøger hvilke didaktiske muligheder undervisningssteder har for at stimulere elevers situationelle interesse i science-faglig undervisning i udeskole med henblik på at fremme interessen for science-fag. Undersøgelsen fokuserer på urbane steder, hvor sted forstås humangeografisk som en social konstruktion. Gennem en anvendelse af den video-baserede forskningsmodel Sophos, er der gennemført et eksplorativt multiple case-studie. Didaktiske muligheder blev identificeret ved en sammenligning af meningstilskrivninger af undervisningssteder. Sammenligningen blev foretaget på baggrund af interviews med henholdsvis fire udeskole science-lærere og fire gruppeinterviews med i alt elleve elever (12- 13 år) der blev undervist med udeskole. Interviewene tog afsæt i tre film-cases produceret ud fra videoobservationer af elever som var situationelt interesserede i objekter med science-faglig relevans, på tre forskellige urbane undervisningssteder; en parkeringsplads ved et højhus, en offentlig grøn park og Zoologisk Have. Resultaterne viser, at der blandt udeskolelærere findes positive didaktiske strategier med henblik på at stimulere situationel interesse. I undersøgelsen konkluderes det, at undervisningssteder i urbane uformelle læringsmiljøer har en række didaktiske muligheder for at stimulere situationel interesse i science-faglig undervisning i udeskole.
Bidragets oversatte titelSignificance of place to interest in science education: Outdoor School in urban informal learning environments
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2013
Antal sider134
StatusUdgivet - 2013
Eksternt udgivetJa

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 147573330