Sæt fut i træningen - det hjælper på blodtrykket – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

NEXS > NYHEDER > Nyheder for IFI 2007-2012 > 2012 nyheder > Sæt fut i træningen - ...

19. juli 2012

Sæt fut i træningen - det hjælper på blodtrykket

sundhed

Det er en kendt sag, at motion hjælper mod forhøjet blodtryk. Men hidtil har lægerne anbefalet motion i moderat tempo til at sænke blodtrykket. Ny forskning på Københavns Universitet i samarbejde med Rigshospitalet viser imidlertid, at man kan sænke blodtrykket markant, hvis man sætter ekstra fut i løbeskoene eller øger tempoet i fitnesscentret.

Ny forskning viser, at man kan sænke blodtrykket markant, hvis man øger tempoet på motionscyklen. Foto: Stefan P. Mortensen- Blodtrykket faldt så meget i gruppen med forhøjet blodtryk, at flere af deltagerne måtte trappe deres medicin ned eller helt droppe den. Én af deltagerne gik fra at have svært forhøjet blodtryk til at have et helt normalt tryk efter blot otte uger med træning, fortæller Ph.d.-studerende Lasse Gliemann Jensen fra Institut for Idræt på Københavns Universitet, som er af hovedmændene bag projektet.

Og der er nok at tage fat på. Omkring 500.000 danskere lider af forhøjet blodtryk, men kun omkring halvdelen af os ved det, selv om risikoen for nedsat livskvalitet og for tidlig død øges med denne sygdom.

Tryk på

Det har længe været kendt, at motion kan være med til at nedsætte blodtrykket, men hidtil har anbefalingerne til personer med forhøjet blodtryk været motion i moderate mængder. Den nye forskning fastslår imidlertid, at høj-intens træning er mere effektiv end motion i moderat tempo, når blodtrykket skal sænkes.

Forsøgspersonerne deltog fast i to spinning-timer om ugen. Foto: Lasse Gliemann JensenProjektet gik ud på, at undersøge virkningen af otte ugers intensiv træning på 10 midaldrende personer med meget højt blodtryk og 11 personer med normalt blodtryk. Forsøgspersonerne deltog fast i to spinning-timer om ugen. Udover det gik, cyklede, svømmede eller løb deltagerne 1-2 gange om ugen på egen hånd. Og det viste sig, at flere af de personer med forhøjet blodtryk fik det meget bedre og efterfølgende kunne mindske deres medicinforbrug efter de otte uger med regelmæssig og intensiv træning.

Fald i blodtrykket

Årsagen til blodtryksfaldet skal findes i de mindre blodkar, der fordeler blodet ud i de enkelte kropsvæv. Diameteren på disse blodkar er afgørende for blodtilførslen til kroppens organer, men også for det generelle blodtryk.

- Vi opdagede, at relativt lidt træning, dog med meget høj puls, øgede deltagernes evne til at producerer de stoffer, der er med til at udvide de små blodkar, hvilket tyder på, at det er en væsentlig faktor til at sænke blodtrykket, siger Lasse Gliemann Jensen

Projektet er støttet af Det Frie Forskningsråd, Hjerteforeningen og Carl Pedersen Fonden.

Kontakt

Ph.d.-studerende Lasse Gliemann Jensen
Telefon: 3532 1632
Mobil: 2674 6624