2. november 2017

Kim Fleischer Michaelsen modtager stort hæderslegat

hæderslegat

Professor, dr. med. Kim Fleischer Michaelsen, modtog 1. november 2017 ”Chr. IX og Dr. Louises hæderslegat” på 100.000 kr. Det er første gang nogensinde, at hæderslegatet uddeles, og Kim Fleischer Michaelsen modtog legatet for sin årelange indsats indenfor forskning i børneernæring. Legatet blev overrakt af HKH Prins Joachim i forbindelse med en frokost på Sølyst i Det Kgl. Kjøbenhavnske Skydeselskab og Danske Broderskab.

Foto: Søren Brissing

HKH Prins Joachim overrækker legatet til Kim Fleischer Michaelsen. Foto: Søren Brissing.

Om begrundelsen for tildelingen af legatet står blandt andet

Professor Kim Fleischer Michaelsen har været en særdeles aktiv forsker og forsvarede i 1997 sin disputats og blev i 1998 udnævnt til Professor i Børneernæring på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. Her har han på Institut for Idræt og Ernæring opbygget og ledet sektionen ”Børne- og international ernæring”, der primært beskæftiger sig med børns ernæring i i- og u-lande.

Professor Kim F. Michaelsen har skabt et profilerende forskningsmiljø som har tiltrukket mange unge og dygtige forskere. Sektionen består således i dag af 4 professorer, 3 lektorer, 5 adjunkt eller postdoc’er og ikke mindre end 16 ph.d. studerende. Med ikke mindre end 400 forskningsartikler offentliggjort i internationale peer reviewed tidsskrifter har Professor Kim Fleischer Michaelsen gjort en international anerkendt indsats for at bedre vores forståelse for ernæringens betydning for børn og unges udvikling.