16. maj 2017

Børn der spiser meget rugbrød og havregryn er sundere

fuldkorn

Jo mere fuldkorn, især fra havre, danske skolebørn spiser, jo lavere er deres blodtryk og kolesteroltal og jo bedre er deres insulinfølsomhed. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Havregryn

Børn har gavn af at spise havregryn og rugbrød med fuldkorn. Det kan man konkludere efter at forskere fra Institut for Idræt og Ernæring har gennemført en undersøgelse blandt 713 børn i alderen 8-11 år. Resultaterne er vigtige, for på trods af at de fleste har en opfattelse af, at havregryn er sundt, så er det aldrig blevet videnskabeligt undersøgt på børn.

”Vi kan se, at jo mere fuldkornshavre børnene spiser, jo slankere er de, og jo lavere er deres blodtryk og kolesteroltal. Både et højt indtag af fuldkornshavre og fuldkornsrug - som vi især får fra rugbrød - er desuden koblet til en bedre insulinfølsomhed hos børnene. Det kan måske på lang sigt beskytte dem mod sukkersyge”, siger Camilla Trab Damsgaard, lektor ved Institut for Idræt og Ernæring og ansvarlig for undersøgelsen.

Sunde vaner starter i barndommen

Selvom langtidseffekterne af kosten i barndommen langt fra er fuldt klarlagt, er der meget der tyder på, at hvis de sunde vaner fortsætter ind i voksenlivet, vil det nedsætte børnenes risiko for sukkersyge og hjertekarsygdom:

”Vi ved, at børn, der har forhøjet blodtryk, højt kolesteroltal og er overvægtige også har en forøget risiko for at have de samme problemer som voksne. De sunde vaner er derfor vigtige allerede i barndommen – og det er altså helt almindelige ting som rugbrød og havregryn vi taler om, som rigtige mange børn i Danmark jo heldigvis er glade for,” siger lektor Camilla Trab Damsgaard.

Der mangler forskning blandt børn

Det er tidligere vist at voksne, der spiser meget fuldkorn har lavere risiko for at få kræft, sukkersyge og hjertekarsygdom, men der mangler forskning blandt børn, understreger lektor Camilla Trab Damsgaard:

”Vi mangler lodtrækningsforsøg hvor vi giver én gruppe børn meget fuldkorn og en anden gruppe børn får produkter uden fuldkorn, og hvor vi så sammenligner effekterne i de to grupper. Jeg synes, vi er nødt til at undersøge, hvordan mad virker på børn, for at kunne lave optimale kostråd og anbefalinger til børn.”

En skål havregryn om dagen

Undersøgelsen viser at jo mere fuldkorn børnene spiser, jo bedre, indenfor en normal kost. Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn på 4-10 år spiser 40-60 g fuldkorn om dagen svarende til f.eks. knapt 2 deciliter havregryn eller 3-4 skiver rugbrød.

Resultaterne er netop udgivet i artiklen ”Whole-Grain Intake, Reflected by Dietary Records and Biomarkers, Is Inversely Associated with Circulating Insulin and Other Cardiometabolic Markers in 8- to 11-Year-Old Children” i det internationalt anerkendte videnskabelige tidsskrift 'Journal of Nutrition'.

Fakta om undersøgelsen

• Undersøgelsen er et øjebliksbillede af 713 børn fra 3. og 4. klasserne fordelt på ni skoler på Sjælland og Lolland-Falster. Børnene registrerede, hvad de spiste, fik taget blodprøve, blev målt og vejet, fik undersøgt deres kropssammensætning i en helkropsscanner og fik målt deres fysiske aktivitet i syv dage.
  • For at sikre at undersøgelsen netop viser effekten af børnenes indtag af fuldkorn - og ikke blot resultatet af, at børnene kommer fra hjem med en sund livsstil - har forskerne taget højde for forældrenes uddannelsesniveau, hvor meget børnene bevæger sig, hvor meget fisk, frugt og grønt de spiser etc.
  • Undersøgelsen foregik i regi af Forskningscenter OPUS, som hørte hjemme på SCIENCE – Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet under Københavns Universitet.
  • Forskningscenter OPUS var støttet af Nordea-fonden med 100 mio. kr.

Fakta om fuldkorn

• Fuldkorn er hele kornet dvs. det består ikke kun af den stivelsesholdige frøhvide som i almindeligt hvedemel, men også af kim og klid/skaldele, som har et højt indhold af kostfibre, vitaminer og mineraler - kun avnerne er sorteret fra. Fuldkorn kan være hele, knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel.
  • I Danmark er vi, som et af de eneste lande i verden, rigtig gode til at spise fuldkorn. Danske børn i alderen 4-14 år spiser i gennemsnit ca. 58 gram fuldkorn om dagen, mens børn i Storbritannien og USA kun spiser godt 12 g fuldkorn om dagen.