24. november 2016

Bønner og ærter mætter bedre end kød

bæredygtige spisevaner

Måltider baseret på bælgfrugter som bønner og ærter mætter bedre end måltider baseret på svin og kalv. Det viser et nyt studie foretaget på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet. Resultaterne tyder på, at bæredygtige spisevaner også kan gøre det lettere at tabe sig.

Ærter
Fotograf: Jane Dickson

Mange kostanbefalinger tilskynder i dag til, at man spiser meget protein. Det kan være for at tabe sig i vægt, eller for at forhindre ældres tab af muskelmasse. Det anbefales også, at vi spiser mere protein fra grøntsager som bønner og ærter - og mindre protein fra dyr, som svinekød, kalvekød og oksekød. Produktionen af kød er nemlig langt mere belastende for klimaet end produktionen af grøntsager. Men hidtil har man vidst meget lidt om, hvilken effekt bælgfrugter som bønner og ærter havde på evnen til at mætte set i forhold til kød. Dermed har man heller ikke vidst, hvilken betydning grøntsagerne havde på muligheden for at indlede eller fastholde et vægttab.

Proteinrige grøntsager mætter

Nu har et nyt studie vist, at et proteinrigt måltid baseret på bønner og ærter fik deltagerne til føle sig mere mætte set i forhold til et proteinrigt måltid baseret på kalvekød og svinekød. I studiet fik 43 unge mænd serveret tre forskellige måltider, hvori krebinetter – bestående af enten bønner/ærter eller kalv/svin – var et centralt element. Samtidig viste studiet også, at hvis deltagerne havde spist et proteinrigt måltid baseret på bønner og ærter, så indtog de 12 – 13 % færre kalorier i deres efterfølgende måltid, end hvis de havde spist et måltid baseret på kød.

”Det proteinrige måltid med bælgfrugter indeholdt væsentligt flere fibre end det proteinrige måltid med svin og kalv, og det har formentlig haft en effekt på den øgede mæthedsfølelse", siger den hovedansvarlige for studiet professor Anne Raben fra Institut for Idræt og Ernæring ved Købehavns Universitet.

Bæredygtige spisevaner kan føre til vægttab

Mest interessant var det måske, at studiet også viste, at et mere proteinfattigt måltid baseret på bønner og ærter var lige så mættende og velsmagende som et proteinrigt måltid baseret på kalvekød og svinekød. I disse to måltider var fibermængden stort set ens, så her har andre faktorer spillet ind.

”Det står jo lidt i modsætning til den gængse opfattelse af, at man især skal spise mange proteiner, fordi de er meget mættende. Nu er der noget, der tyder på, at man kan spise et måltid, der er fiberrigt, men uden også at være helt så proteinrigt og samtidigt få samme mæthedseffekt. Der skal flere studier til, før vi kan slå det endelig fast, men det tyder på, at mad baseret på grøntsager – og særligt på bønner og ærter – på sigt kan danne basis for vægttab og bæredygtige spisevaner på samme tid", slutter professor Anne Raben.

Resultaterne er udgivet det videnskabelige tidsskrift Food & Nutrition i artiklen Meals based on vegetable protein sources (beans and peas) are more satiating than meals based on animal protein sources (veal and pork) – a randomized cross-over meal test study.