23. november 2015

Millioner til leg, læring og forskning skaber ny viden om fisk og børnesundhed

bevilling til projekt fisk

Nyskabende samarbejde mellem Københavns Universitet og fire danske akvarier skal give danske børn og deres forældre oplevelser med fisk og sundhed på en utraditionel og involverende måde og samtidig undersøge, hvordan fisk påvirker børns sundhed og indlæring. Projektet er støttet af Nordea-fonden med 17,9 millioner kroner.

Danskerne spiser for lidt fisk. Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 gram fisk om ugen, men danskerne spiser i gennemsnit kun halvdelen af den anbefalede mængde og især børnene får for lidt fisk. Derfor er forskere på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet nu gået sammen med fire danske akvarier; Kattegatcentret, Nordsøen Oceanarium, Fiskeri- og Søfartsmuseet og Den Blå Planet i et forsknings- og formidlingsprojekt kaldet FiSK (Fisk, børn, Sundhed og Kognition). Projektet skal formidle fisk og sundhed på en utraditionel måde, der engagerer børn og deres forældre og samtidig skal projektet skabe ny viden om, hvad det betyder for børns sundhed og indlæringsevne at spise mere fisk.

Nye muligheder for at optimere kostanbefalinger til børn

I projekt FiSK skal forskere og formidlere arbejde sammen i et usædvanligt tværfagligt forsknings- og formidlingsprojekt. Projektet, som løber fra 2016 til 2019, er forankret på Københavns Universitet (KU), og projektets leder; professor og læge Christian Mølgaard fra Institut for Idræt og Ernæring, KU er begejstret:

”Vi ved, at danskerne spiser for lidt fisk i forhold til anbefalingerne, og at mange synes, det er svært at få passet ind i en travl hverdag”, siger Christian Mølgaard og fortsætter: ”Derfor er vi utroligt glade for uddelingen fra Nordea-fonden. Den giver os mulighed for både at få mere viden om, hvorvidt børns sundhed og indlæring kan forbedres af fisk, og samtidig kan vi give danskerne viden, inspiration og oplevelser, der kan give motivation til at spise fisk”.

Den videnskabelige del af projekt FiSK ledes af lektor Camilla T. Damsgaard fra Institut for Idræt og Ernæring, KU. Hun skal stå i spidsen for det videnskabelige forsøg, der dykker ned i, hvordan det påvirker 150 danske børns sundhed at spise 300 g fed fisk om ugen. Camilla T. Damsgaard understreger vigtigheden af, at det er effekten på børn, der sættes under lup:

”Den viden vi har i dag, stammer overvejende fra forskning i dyr og voksne samt fra forsøg med fiskeolie. Når vi undersøger effekten af fed fisk på en stor gruppe børn, giver det nye muligheder for at udvikle mere præcise kostanbefalinger til børn", siger Camilla T. Damsgaard og fortsætter: ”Vi har valgt at fokusere på fede fisk i forsøget, da de har et højt indhold af omega-3-fedtsyrer, som har en gavnlig effekt på risikoen for hjertekarsygdom hos voksne og måske kan gavne indlærings- og koncentrationsevnen”.

Leg og interaktive udstillinger supplerer forskningen

Sideløbende med de videnskabelige undersøgelser skal fire akvarier formidle forskernes nuværende viden om fisk og sundhed. Det bliver gjort gennem interaktive udstillinger på akvarierne, som også danner ramme om temadage og aktiviteter, hvor både børn og voksne får mulighed for at håndtere og smage på fisk på nye og spændende måder. Som en del af FiSK-projektet udvikles desuden et opskriftshæfte med børnevenlige fiskeretter, som skal gøre det nemt for danske familier at få mere fisk på middagsbordet.

Nordea-fonden, der støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur, har tildelt projektet 17,9 millioner kroner. Direktør i Nordea-fonden Henrik Lehmann Andersen glæder sig til at følge det ambitiøse projekt:

”Det er nytænkende, at fire akvarier samarbejder med en forskningsinstitution. I fællesskab vil de høste ny viden. Og så vil de med et hav af sjove og lærerige aktiviteter også inspirere tusindvis af børn og voksne til at sætte flere fisk på middagsbordet”, siger direktør Henrik Lehmann Andersen.

Også forskningsleder i Kattegatcentret og leder af projektets formidlingsdel, Lone Thybo Mouritsen, ser frem til at give børn og voksne inspirerende oplevelser med fisk:

”I vores udstillinger bliver der mulighed for at lege sig til viden om, hvordan det påvirker kroppen at spise fisk, og akvariernes gæster får også mulighed for selv at bidrage til et forskningsprojekt ved at indtaste data om deres egne fiskevaner. Det bliver spændende at se om jyderne spiser mere fisk end sjællænderne, og om vi har de samme fiskelivretter,” fortæller Lone Thybo Mouritsen. Udover de sundhedsfremmende effekter af fisk vil emner som forurening og bæredygtighed også blive berørt i formidlingen.

Vil du vide mere om projekt FiSK, så kontakt venligst en af nedenstående:

Kontakt

Camilla T. Damsgaard, lektor, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet
Mail: ctd@nexs.ku.dk, telefon: 2876 9787

Christian Mølgaard, professor, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet
Mail: cm@nexs.ku.dk, telefon: 5120 7646

Lone Thybo Mouritsen, forskningsleder i Kattegatcentret
Mail: lm@kattegatcentret.dk, telefon: 2027 6553

Tine Wickers, kommunikationschef i Nordea-fonden
Mail: tw@nordeafonden.dk, telefon: 4070 3784.

Projektets formidlingspartnere er følgende fire danske akvarier

Tilsammen har de fire akvarier mere end 1 mio. besøgende årligt.