Danske børn får for lidt fisk – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

NEXS > NYHEDER > 2015 nyheder > Danske børn får for li...

30. januar 2015

Danske børn får for lidt fisk

TV-indslag fra TV2 Lorry Kontakt den 28. januar 2015

Danske børn får for lidt fisk
Interview med Camilla T. Damsgaard

Danske børn får for lidt fisk

Fødevarestyrelsen anbefaler at danskerne spiser ca. 350 g fisk om ugen – og at de 200 g er fed fisk. Men selvom de fleste danskere godt ved at fisk er sundt, spiser vi generelt alt for lidt fisk – specielt børn. Danske børn spiser i gennemsnit kun ca. 70 g fisk om ugen, svarende til kun 1/5 af det anbefalede, og mindre end 10% af børnene når op på anbefalingen. Det er en skam fordi fisk indeholder en række gode næringsstoffer; gode proteiner, D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer (=fiskeolie), som vi ved har en række gavnlige effekter.

Forskningen viser…

Der er en del forskning som tyder på at fisk og omega-3 fedtsyrer sænker risikoen for hjertekarsygdomme. Vi ved med sikkerhed at fiskens omega-3 fedtsyrer kan forbedre en række risikofaktorer som blodtryk og indholdet af triglyceridfedt i blodet hos voksne. På Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet har vi lavet tilsvarende fiskeolieforsøg med småbørn og teenagere, der viser at omega-3 fedtsyrerne har mange af de samme effekter i børn, som de har i voksne. Men vi mangler faktisk forsøg der dokumenterer at fisk, og ikke kun fiskeolie, har sådanne sundhedseffekter hos børn.

I OPUS projektet gav vi skolemad baseret på Ny Nordisk hverdagsmad til 800 børn i 3. og 4. klasse. Maden indeholdt en masse grøntsager og fisk og børnene var med i køkkenet. Til børnenes, og mange af forældrenes store overraskelse, kunne de rigtig godt lide fisken. Samtidig havde den nordiske skolemad gavnlige effekter på blodtryk, insulinfølsomhed og fedt i blodet. Vi så også gavnlige effekter på børnenes læsefærdigheder. Vores nyeste analyser tyder på at det er fisken der bærer mange af de gode effekter. Vi mangler dog undersøgelser der alene kigger på hvordan fisk påvirker børns sundhed og kognitive udvikling.

Hvor meget skal der til?

Fisk til aftensmad 1-2 gange om ugen og så fiskepålæg nogle gange om ugen er nok – det kunne være en laksebøf samt et par dåser makrel i tomat eller 1 dåse torskerogn på en uge. Og helst forskellige slags af de almindelige fisk vi kender dvs laks, torsk, rødspætte, makrel, lidt sild osv. Hvis man bare husker at børn og gravide ikke skal spise rovfisk dvs. bøffer af tun og haj, og maks 1 dåse almindeligt tun om ugen, så kan man roligt spise løs. 

Kontakt

Camilla T. Damsgaard
ctd@nexs.ku.dk, 3533 2221